Medlemsavgiftens summa bestäms enligt situationen på förfallodagen
(31.1), så efter det påbörjade pension, mödra- eller vårdledighet mm.
Påverkar inte det pågående årets medlemsavgift, möjligen det kommande
året.
Ändring av medlemsavgiften:
Information om att pensionering, mödra- och vårdledighet påbörjats eller om arbetslöshet kommer endast till Barnmorskeförbundets kännedom genom att medlemmen själv rapporterat detta.
Dessa förändringsmeddelanden bör göras på Barnmorskeförbundets
webbplats Finlands Barnmorskeförbund – förändring av medlemsuppgifter – blanketten, hittas vid “lomakkeella”-länken. Du får gärna skriva på svenska fast blanketten tills vidare endast öppnar på finska. Viktigt att meddela på “viesti” -fältet det förändrade medlemskapet och datum för förändringen i följande fall:
Om det gäller t.ex. mödra- eller vårdledighet, meddela start- och
slutdatum, utan dessa kan inte typen av medlemskapet uppdateras. Då du
anmält dessa uppgifter, kan du betala den sänkta medlemsavgiften och
referensnumret på fakturan du fått.
Om du har återvänt från mödra- eller vårdledighet eller börjat arbeta igen,
men du fått en faktura med nedsatt avgift, meddela startdatum för
förändringen och efter det kan du betala den fulla medlemsavgiften och
använda referensnumret då den medlemsavgiftsfakturan du fått.
Om du har blivit arbetslös eller pensionerats, meddela startdatum och du
kan betala den sänkta medlemsavgiften och referensnumret på fakturan
du fått.
Om du inte får kontaktuppgifterna eller typen av medlemskap förändrad via
blanketten, visst meddelar du förändringen till Barnmorskeförbundet:
[email protected]. Alltid då du tar kontakt, meddela ditt namn och ditt medlemsnummer. Det underlättar och påskyndar märkbart hanteringen av förändringen.