Suomen kätilöliitto logo
Finlands Barnmorskeförbund ry
The Federation of Finnish Midwives

Kätilölehti – Tidskrift för Barnmorskor

Kätilölehti on alalla työskenteleville ja alan opiskelijoille tarkoitettu ammattilehti ja täydennyskoulutusväline. Lehti lähetetään jäsenetuna jokaiselle Kätilöliiton jäsenelle. Lisäksi lehteä lähetetään tilattuna ja ilmaiskappaleina useihin kirjastoihin, oppilaitoksiin, sairaaloihin ja muille yhteistyökumppaneille. Lehteä voi tilata myös vuositilauksena.

Kätilölehti ilmestyy vuonna 2021  kuusi kertaa 40–48-sivuisena, 210 x 280 mm -kokoisena julkaisuna. Painos on noin 4000 kpl.

Haluatko ilmoittaa Kätilölehdessä?

Kätilölehti on mainio ilmoituskanava, kun haluat tavoittaa joukon aktiivisia ja aikaansa seuraavia seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntijoita eri puolilta Suomea.

Kätilöliiton julkaisema Kätilölehti on ilmestynyt jo 125 vuoden ajan ja se on yksi Suomen vanhimpia ammattilehtiä. Ilmoittamalla Kätilölehdessä tavoitat tuhansia kätilöitä ympäri Suomen sekä ison joukon muita aihepiiristä kiinnostuneita lukijoita neuvoloissa, oppilaitoksissa, kirjastoissa ja sairaaloissa.

Kätilölehti on mainio paikka kertoa niin kätilöitä kuin heidän asiakkaitaan kiinnostavista tuotteista ja palveluista: ammattikirjallisuudesta työvälineisiin sekä erilaisista kulutustavaroista aina vapaa-ajan harrastuksiin.

Risuja, ruusuja, ideoita?

Haluatko antaa palautetta lehden tekijöille? Onko sinulla hyvä juttuidea tai toive? Haluatko tilata Kätilölehden itsellesi?

Olipa asiasi mikä hyvänsä, voit lähettää viestin Kätilölehdelle alla olevalla lomakkeella.

Uusin numero

Päätoimittaja
Outi Helasterä
paatoimittaja (at) suomenkatiloliitto.fi

Svenskspråkig redaktör
Anna Sundqvist
anna.sundqvist (at) suomenkatiloliitto.fi

Taittaja/toimittaja/ilmoitusmyynti
Riikka Käkelä-Rantalainen
taitto (at) suomenkatiloliitto.fi

Kätilölehden nettijatkot

Aiemmat numerot

Aineistot

Päätoimittaja valitsee lehdessä julkaistavat jutut. Ole aina ajoissa ennakkoon yhteydessä päätoimittajaan, jos haluat tarjota juttuideaasi lehteen. Lue myös Kirjoittajan ohje ennen kuin kirjoitat juttusi.

Kätilölehteen tarjottavat juttuideat, artikkelit ja kuvat lähetetään päätoimittaja Outi Helasterälle osoitteeseen
paatoimittaja (at) suomenkatiloliitto.fi.

Svenskspråkig redaktör: Anna Sundqvist
anna.sundqvist (at) suomenkatiloliitto.fi

Yhdistysten tapahtumat Kätilölehteen 2021

Kätilöyhdistyksille on varattu oma palsta Kätilölehdestä. Jokainen yhdistys saa ilmoittaa lehdessä tapahtumistaan, kuten jäsenilloistaan, vuosikokouksistaan ja yhteisistä retkistään. Toivomme kaikkien yhdistysten käyttävän tätä mahdollisuuttaan!

Tarkemmat tiedot, aikataulut ja ilmoituslomake tästä linkistä!

Kätilölehden historiaa

Professori Gustaf Heinricius oivalsi jo 1800-luvulla, että ajan tasalla pysymiseksi on huolehdittava kätilöiden jatkokoulutuksesta ja siitä, että ammattikunnassa viriää elävä harrastus omaan elämäntehtävään. Tämä päämäärä mielessään hän perusti Kätilölehden, jonka ensimmäinen numero ilmestyi 1. tammikuuta 1896. Henricius jatkoi päätoimittajana aina kuolemaansa, vuoteen 1915 saakka. Hänen jalanjäljissään on seurannut 17 päätoimittajaa. Vuodesta 2019 alkaen Kätilölehden päätoimittajana on toiminut Outi Helasterä

Vuonna 1906 perustettiin Suomen ruotsinkielisten kätilöiden aloitteesta ”Tidskrift för barnmorskor i Finland”. Vuonna 1963 ruotsinkielinen lehti liitettiin Kätilölehteen. Kun Kätilöliitto liittyi Tehyn yhteistyöjärjestöksi, se säilytti oman lehtensä, kun useimmat muut järjestöt lakkauttivat oman julkaisunsa.

Pitkä historia ei tarkoita paikalleen jämähtämistä: Kätilölehti on vuosien saatossa muuttanut muotoaan ja olemustaan maailman muutoksen mukana. Tämän päivän Kätilölehti tahtoo edelleen yhdistää jäsenkuntaa, välittää tietoa, vahvistaa ammatti-identiteettiä ja herättää ajatuksia. Samalla se haluaa modernin aikakauslehden tavoin myös viihdyttää ja ilahduttaa lukijoitaan.