Kansainväliset asiat

Turvallinen abortti on ihmisoikeus

Suomen Kätilöliitto on allekirjoittanut yhdessä yli sadan muun organisaation kanssa Yhdysvaltain korkeimman oikeuden päätöksen johdosta lausunnon turvallisen ja laillisen abortin takaamiseksi. Raskaudenkeskeytys on olennainen osa seksuaaliterveyspalveluita. Oikeus turvalliseen aborttiin on

WHO-ICN-ICM TRIAD Meeting lausunto

9th WHO-ICN-ICM TRIAD Meeting pidettiin 9.-11.5. Sen lopputulemana julkaistiin lausunto, joka kiinnittää huomiota mm. terveydenhuollon palveluiden saatavuuteen ja kätilöiden ja sairaanhoitajien työolojen parantamiseen, riittäviin resursseihin ja palkkaukseen panostamiseen, koulutuksen ja

WHO webinaareja marraskuussa

Maailman terveysjärjestö WHO järjestää avoimia webinaareja marraskuun aikana. Webinaarien kieli englanti. Ohjeita ilmoittautumiseen löydät täältä.   Live learning webinars on Climate Change for Health. Date: 15 November 2021,  3:00-4.15 PM

Pohjoismaisen Kätilöliiton kannanotto 2018

Kotisivu-uudistuksen myötä Pohjoismaisen Kätilöliiton kannanotto 2018 kätilöiden tärkeästä roolista äitien ja lasten hyvinvoinnin edistämisessä oli kadonnut. Nyt se uudelleen nostettuna Kätilöliiton sivuille. Pohjoismaista kätilötyötä arvostetaan maailmanlaajuisesti ja Pohjoismainen Kätilöliitto peräänkuuluttaa

The State of the World’s Midwifery 2021

State of the World’s Midwifery 2021 (SoWM) kyselyn aineiston ovat keränneet  yhteistyössä Maailman terveysjärjestö WHO, YK:n väestörahasto UNFPA ja Kansainvälinen Kätilöliitto ICM. Kyselyn tulokset vahvistavat kätilöiden asemaa yhtenä tärkeimmistä seksuaali-