Eduskunnan Turvallinen odotus- ja vauva-ajan edistämisryhmän tiedote

Tiedote

Varmistetaan neuvoloiden ja synnytyssairaaloiden hyvä toimivuus, yhteistyö ja riittävät resurssit, jotta perheiden oikea-aikainen tuen- ja hoidontarpeen tunnistaminen, laadukas hoito ja varhainen tuki mahdollistuvat.

Suomessa neuvolapalveluissa ja synnytyssairaalassa työskentelevät korkeasti koulutetut terveydenhoitajat ja kätilöt kohtaavat työssään lähes kaikki lastaodottavat, synnyttävät ja vauvaperheet. Lakisääteiset ja asetuksen mukaiset ennaltaehkäisevät palvelut mahdollistavat perheiden kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kustannustehokkaasti ja terveyden tasa-arvoa tukien.

Jokaisella odottavalla, synnyttävällä ja vauvaperheellä on oikeus päästä koulutetun terveydenhuollon ammattilaisen: terveydenhoitajan ja kätilön hoitoon, ja saada vaikuttavaa ja laadultaan hyvää terveyden- ja sairaudenhoitoa, asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden.

Osaavalla hoitotyön johtamisella mahdollistetaan laadukkaiden neuvola- ja synnytyspalveluiden tuottaminen. Palveluiden saatavuuden, hoidon laadun ja potilasturvallisuuden toteutumiseksi neuvoloissa sekä synnytyssairaaloissa on varmistettava riittävät henkilöstöresurssit sekä turvattava henkilöstön täydennyskoulutukseen pääsy. Hyvällä johtamisella varmistetaan myös työntekijöiden työhyvinvointi ja alalla pysyminen.

Universaalit lakisääteiset neuvolapalvelut tulee jatkossakin järjestää yhdenvertaisesti lasta odottaville ja alle kouluikäisen lapsen perheille. Riittävät henkilöstöresurssit turvaavat hoidon jatkuvuutta, mikä puolestaan vahvistaa luottamuksellisen hoitosuhteen syntymistä ja lisää asiakastyytyväisyyttä. Vastaanottoaikojen oikeanlainen mitoitus mahdollistaa perheiden aidon kohtaamisen, hyvinvoinnin tukemisen ja varhaisen tuen ja avuntarpeen tunnistamisen.

Päivystystoimintaa toteuttavassa yksikössä, kuten raskaana olevien osastoilla, synnytys- ja synnyttäneiden osastoilla, on oltava riittävät henkilöstövoimavarat ja osaaminen. On varmistettava, että synnytyssairaaloissa on kiireellisen hoidon antamiseen tarvittava määrä kätilöitä ja leikkausta avustavaa henkilökuntaa sekä tarvittavat tilat, välineet ja laitteet. Riittävät resurssit varmistavat ammattieettisten velvoitteiden mukaisen toiminnan ja laadukkaan hoidon sekä asiakas- ja perhelähtöisen hoitotyön, joka edistää perheiden kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia.

Toimivat hoito- ja palveluketjut, monialainen poikkihallinnollinen yhteistyö ja hoidon jatkuvuuden turvaaminen mahdollistavat varhaisen tuen ja avunsaannin, ja edistävät oikea-aikaista yksilöllistä hoitoa. Samalla voidaan vähentää päällekkäisestä työstä syntyviä kustannuksia. Laadukkaat palvelut edellyttävät tutkimukseen perustuvien kansallisten suositusten, ohjeiden ja vaikuttavien menetelmien ja toimintamallien käyttöä ja kehittämistä.

Lasta odottavien, synnyttävien ja vauvaperheiden kokonaishyvinvoinnin edistämisen kannalta hyvin toimivat, laadukkaat suomalaiset neuvola- ja synnytyssairaalapalvelut on turvattava jatkossakin. Palveluissa tarvitaan hyvin järjestettyä perhe- ja synnytysvalmennusta, kotikäyntejä, varhaisravitsemuksen ohjausta ja tarvittaessa mahdollisuutta kotiin vietävään perhetyöhön. Vanhemmuutta ja parisuhdetta tukemalla, myötävaikuttamalla kiintymyssuhteen muodostumiseen ja edistämällä laadukkaasta varhaisravitsemusta taataan sekä vauvojen että koko perheen hyvinvointi ja turvataan vauvalle parhaat mahdolliset kasvun ja kehityksen edellytykset.

Huolehditaan siitä, että YK:n lapsen oikeudet toteutuvat: Lapsella on oikeus erityiseen suojeluun. Jokaisella lapsella tulisi olla yhtäläiset mahdollisuudet kehittyä, pysyä terveenä ja kouluttautua.

Eduskunnan Turvallinen odotus- ja vauva-ajan edistämisryhmä perään kuuluttaa perhe- ja vauvamyönteisen Suomen turvaamista.

Päättäjä – toimi turvallisen ja laadukkaan odotuksen, synnytyksen ja vauva-ajan puolesta:

• Turvaa universaalit lakisääteiset laadukkaat neuvola- ja synnytyspalvelut jatkossakin kaikille perheille yhdenvertaisesti.
  • Mahdollista WHO:n vauva- ja perhemyönteisyys ohjelman toteutuminen valtakunnallisesti.

Eduskunnan turvallisen odotus- ja vauva-ajan edistämisryhmä perustettiin lokakuussa 2020 ja sen tavoitteena on vahvistaa vauvamyönteistä yhteiskuntaa edistämällä perheystävällistä politiikkaa. Ryhmän toiminnalla lisätään päättäjien tietoisuutta odotus- ja vauva-ajan merkityksellisyydestä elämänvaiheena sekä sen vaikutuksista myöhempään elämään. Ryhmän toiminnalla pyritään lisäämään päättäjien ymmärrystä vauvaperheiden tuen tarpeista ja toimivista tuen muodoista. Ryhmä kunnioittaa perheiden monimuotoisuutta sekä huomioi erilaiset polut vanhemmuuteen. Ryhmä koostuu asiantuntijatahoista, kansanedustajista sekä eduskunnan työntekijöistä. Asiantuntijatahoina ovat Suomen Terveydenhoitajaliitto, Psykologiliiton varhaisen kehityksen ja perhesuhteiden ammatillinen työryhmä, Ensi- ja turvakotien liitto, Suomen Kätilöliitto, Väestöliitto, Imetyksen tuki ry, Suomen Vauvamyönteisyyskouluttajat ry, Folkhälsan, Lastensuojelun keskusliitto, Varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapia ry, Suomen perinataalimielenterveys ry, VauvaSuomi ry, Äimä ry sekä Fenix Helsinki ry. Ryhmää puheenjohtaa kansanedustaja Sofia Virta.