Suomen Kätilöliiton kannanotto koronarokotusten järjestämiseen synnytys ja naistentautien päivystysvastaanotoilla ja synnytyssaleissa

11.1.2021

Ensimmäisen rokotusryhmään kuuluvat koronapotilaita hoitavat sekä päivystysten henkilökunta. Synnytysten hoitamiseen osallistuvia kätilöitä ja lääkäreitä ei kuitenkaan ole luokiteltu tähän ryhmään kuuluviksi.

Suomen Kätilöliitto esittää, että synnytys ja naistentautien päivystysvastaanotoilla ja synnytyssaleissa työskentelevät terveysalan ammattilaiset luokiteltaisiin samaan rokotusryhmään kuin päivystyksessä työskentelevät hoitajat ja lääkärit.

Synnytykset tapahtuvat ennalta suunnittelemattomina ajankohtina eikä synnyttämistä voi siirtää tai synnyttäjää asettaa karanteeniin odottamaan negatiivista testitulosta.

Katriina Bildjuschkin, puheenjohtaja
Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry