Kapina, kapina, nyt on Kätilökapina

Julkaistu 8.5.2024

Suomen Kätilöliitto järjesti Kätilökapina -mielenosoituksen 7. toukokuuta synnytyssairaaloiden lakkautuksia vastaan. Eduskuntatalolle kokoontui kätilöiden lisäksi, perheitä, doulia ja sidosryhmiä monikymmenpäinen joukko. Mielenosoituksella ilmaistiin, että synnytyssairaaloiden lakkauttamisia ja hallituksen esittämiä sairaaloihin kohdistuvia leikkauksia ei hyväksytä.

Nyt tarvitaan satsauksia, ei saksia!

Kätilöliitto toi esiin, että synnytyssairaaloiden lakkauttamiset eivät viesti perheille, kätilöille tai muille terveydenhuollon ammattilaisille heidän arvostuksestaan. On arvovalinta panostaa terveydenhuoltoon myös taloudellisesti tiukkoina aikoina. Päättäjät ovat nyt päättäneet olla siihen satsaamatta. Kätilöliitto huomautti myös, että näillä päätöksillä on kauaskantoisia vaikutuksia perheiden, kätilöiden ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten elämään.

Missä on päätösten pohja, kun lakkautetaan Lohja?

Missä on päätösten pohja, kun lakkautetaan Länsi-Pohja?

Kätilöliitto korostaa, että Lohjan ja Länsi-Pohjan synnytystoiminnan lakkauttaminen ei lisää turvallisuutta, ammattilaisten saatavuutta, takaa osaamista tai hoidon laatua. Myöskään syntyvyys ei näillä toimilla lisäänny tai terveyserot pienene.

Riittää jo, riittää jo!

Joukko kansanedustajia piti puheenvuoroja ilmaisten tukeaan kätilöille sekä muille paikalla oleille. Synnytyssairaaloiden lakkautusten todettiin kohdistuvan monin tavoin naisiin ja lapsiin sekä naisvaltaiseen sote-alaan. Sanottiinpa jopa, että jos miehet synnyttäisivät, synnytyssairaala olisi joka kylässä. Esiin nostettiin myös huonojen päätösten kumoamista.

Kätilöt, kätilöt leikkauksia vastaan

Useissa puheenvuoroissa nostettiin kansalaisten vaikuttamisen merkitystä ja kannustettiin olemaan yhteydessä päättäjiin. Jokainen voi vaikuttaa jotenkin ja joukolla se onnistuu vielä paremmin. Kätilöt ja Kätilöliitto jatkavat kamppailua synnytysten puolesta.

Teksti: Päivi Oinonen, puheenjohtaja, Suomen Kätilöliitto

Kuva: Riikka Helakisa