Maailman Kätilöliiton (ICM) lausunto humanitaarisesta kriisistä Gazassa

Suomen Kätilöliitto yhtyy Maailman Kätilöliiton (ICM) kannanottoon Gazan humanitaarisesta kriisistä.

Tuemme kätilöitä Gazassa ja Israelissa sekä lähialueilla. Kollegamme Gazassa hoitavat raskaana olevia, synnyttäjiä ja vastasyntyneitä oman henkensä uhalla. Pommitusten keskellä työhön pääseminen ja työn tekeminen ei ole turvallista. Työntekoa estää myös puhtaan veden ja synnytyksen hoitoon tarvittavien välineiden puute.

Peräänkuulutamme tulitaukoa, jotta humanitaarisen avun, lääkkeiden ja hoidossa tarvittavien välineiden toimittaminen Gazaan on mahdollista. Peräänkuulutamme kaikkien kidnapattujen panttivankien vapauttamista sekä rauhanneuvotteluita pysyvän rauhan saavuttamiseksi.

Iskujen kohdistaminen siviileihin, siviiliasutukseen, sairaaloihin tai terveydenhuollon toimipisteisiin tulee lopettaa. Hoitajia, kätilöitä ja muita terveydenhuollon ammattilaisia tulee suojata.

Raskaana olevat, pienet lapset, vanhukset ja vammaiset ovat haavoittuvassa asemassa ja tarvitsevat erityistä suojelua. Naisten ja tyttöjen riski joutua seksuaaliväkivallan uhriksi, tulla toivomattaan raskaaksi tai saada seksitauti, on suurentunut merkittävästi. Lisäksi aliravitsemuksesta, huonosta hygieniasta, puutteellisesta raskauden seurannasta sekä psykologisen tuen puutteesta raskauden, synnytyksen ja lapsivuoteen aikana koituu haittoja naisten ja lasten terveydelle.

Naisten, vastasyntyneiden ja lasten hyvinvointi sekä oikeudet tulee turvata aina kaikissa tilanteissa ja suojella heitä.

International Federation of Midwives (ICM) Statement on the Humanitarian crisis in Gaza. Julkaistu 17.10.23. Kannanotto saatavilla täältä.