Suomen Kätilöliitto ei kannata synnytyssairaalaverkoston harventamista

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry:n kannanotto 12.1.2024

Julkaisu vapaa heti

Suomen Kätilöliitto ei kannata synnytyssairaalaverkoston harventamista

Sosiaali- ja terveysministeriön 11.1.2024 julkaisemassa raportissa Kansallinen erikoissairaanhoidon sairaaloiden ja päivystysten porrasteisuuden, työnjaon ja yhteistyön selvitys, ehdotetaan synnytyssairaaloiden lukumäärään vähentämistä merkittävästi nykyisestä.

Suomen Kätilöliitto ei kannata synnytyssairaalaverkoston harventamista. Synnytyssairaalaverkosto on jo entuudestaan harva ja matkat ovat osassa Suomessa pitkiä, toisaalla ajoittain ruuhkaisia. Sairaalaan ulkopuolella suunnittelemattomasti tapahtuvat synnytykset ja matkalla sairaalaan tapahtuvat synnytykset voivat edelleen lisääntyä. THL:n tilastojen mukaan ne ovat lisääntyneet siitä lähtien kun synnytyssairaalaverkostoa on harvennettu. Suunnittelemattomasti sairaalan ulkopuolella tapahtuva synnytys voi olla riski synnyttäjän ja lapsen turvallisuudelle sekä olla traumaattista synnyttäjälle. Kukaan ei halua synnyttää suunnittelemattomasti sairaalaan ulkopuolella tai matkalla sinne. Jokainen synnyttäjä ansaitsee synnytyksen seurannan ja mahdollisuuden kivunlievitykseen.

Suomen Kätilöliitto huomauttaa, että medikalisaatio ja synnytysten käynnistykset voivat entisestään lisääntyä. Ei ole yksinkertaista ja ongelmatonta käynnistää synnytyksiä ilman lääketieteellistä syytä. Synnytyksen kulkuun puuttumisen kynnys voi madaltua ja johtaa muihin toimenpiteisiin sekä kustannusten nousuun.

Synnytyspelko ja stressi sairaalaan ehtimisestä voivat lisääntyä. Jo nyt tähän liittyvät pelot ovat lisääntyneet ja aiheuttavat huolta raskausaikana ja synnytyksen lähestyessä. Osassa Suomea synnytysyksiköt ovat jo tällä hetkellä ruuhkaisia synnytysikäisen väestön keskittyessä alueelle. Synnytyssairaalaverkoston harventaminen ei ole kannuste lasten hankintaan. Voi olla mahdollista, että synnytysten määrä edelleen vähenee. Se voi myös johtaa synnytysikäisten hakeutumiseen alueille, joissa palveluita on saatavilla. Kaikille tämä valinta ei ole mahdollista ja se asettaa perheet eriarvoiseen asemaan.

Ei ole kovin todennäköistä, että kätilöt siirtyvät pitkiä matkoja työn perässä, vaan he etsivät muuta työtä tai poistuvat kokonaan alalta. Tämä tiedetään aiempien synnytysyksiköiden sulkemisen perusteella. Alalta katoaa osaajia ja osaamista, jota ei hetkessä paikata tai saavuteta. Koulutuksen käyttämättä jättäminen on kallista yhteiskunnalle. Keskustelu synnytyssairaaloiden lakkautuksesta voi vaikuttaa kätilöiden ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten työpaikkaan sitoutumiseen ja työhyvinvointiin. Se ei myöskään lisää alan houkuttelevuutta.

Suomen Kätilöliiton hallitus

Lisätiedot: