Vuoden kätilö, Årets barnmorska 2023

Vuoden kätilö 2023

Vuoden kätilö 2023 on Maria Viitaniemi. Maria valmistui kätilöksi 2008. Uransa alussa hän työskenteli Satasairaalan synnytysosastolla. Tällä hetkellä hänen työpaikkansa on Seinäjoen keskussairaalan synnytysosastolla.

Maria on kätilö, jolla on laaja kliininen osaaminen ja tietämys. Hän hoitaa erittäin vaativatkin työtehtävät äärimmäisen osaavalla ja rautaisella ammattitaidolla sekä rauhallisuudella. Maria on luotettava kollega. Hän on suurisydäminen, iloinen, positiivinen, ystävällinen ja auttamishaluinen kätilö. Maria on kiinnostunut itsensä ja ammattitaitonsa kehittämisestä. Hän on etenkin halunnut kehittää ihmisten kohtaamis- ja vuorovaikutustaitoja ja saada ymmärrystä naisten ja perheiden elämään vaikuttaviin asioihin mahdollisimman laajalla näkökulmalla. Työnsä ja perheensä ohella Maria onkin opiskellut avoimessa yliopistossa muun muassa kasvatustieteitä, väkivaltatutkimusta ja sosiaalipedagogiikkaa ja suorittanut kriisi- ja traumatyön täydennyskoulutuksen.

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry myöntää saamiensa ehdotusten perusteella vuoden kätilö tunnustuksen, joka julkaistaan vuosittain kansainvälisenä kätilönpäivänä 5.5. Ehdotuksen vuoden kätilöksi voivat tehdä kaikki Suomen kätilöyhdistykset. Vuoden kätilö on alansa kehittäjä, asiantuntija ja kollegoidensa arvostama. Tällä kertaa valinnassa painotettiin kliinistä asiantuntemusta. Vuoden kätilö palkitaan perinteisesti kätilön torvella. Tunnustus julkaistaan Kätilöpäivillä Helsingissä.

Lisätiedot:

Päivi Oinonen

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry
paivi.oinonen(at)suomenkatiloliitto.fi
www.suomenkatiloliitto.fi

Årets barnmorska 2023

Årets barnmorska 2023 är Maria Viitaniemi. Hon fick sin barnmorskeexamen 2008 och arbetade i början av sin karriär på förlossningsavdelningen vid Satakunta centralsjukhus. För tillfället arbetar hon på förlossningsavdelningen på Seinäjoki centralsjukhus.

Maria är en barnmorska med bred klinisk kunskap och kompetens. Hon sköter även de mest krävande arbetsuppgifterna med en stark och gedigen yrkeskunskap, samt med ett lugn. Maria är en pålitlig kollega. Hon är en godhjärtad, glad, positiv, vänlig och hjälpsam barnmorska. Maria är intresserad av att utveckla sig själv och sin yrkeskompetens. Hon har varit speciellt intresserad av att utveckla färdigheter i bemötandet av och interaktionen mellan människor och har velat få en förståelse kring faktorer som påverkar kvinnans och familjens liv med ett så brett perspektiv som möjligt. Vid sidan av arbetet och familjen har Maria studerat vid öppna universitetet. Hon har bland annat studerat pedagogik, socialpedagogik och forskning om våld samt avlagt en vidareutbildning inom kris- och traumaarbete.

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry tilldelar erkännandet årets barnmorska utifrån de förslag som inkommit. Valet publiceras varje år på internationella barnmorskedagen den 5.5. Alla Finlands barnmorskeföreningar kan ge förslag på årets barnmorska. Årets barnmorska är en innovatör inom branschen, expert och uppskattad av sina kollegor. I årets urval har man fokuserat på den kliniska kompetensen. Årets barnmorska belönas traditionellt med barnmorske tratten. Erkännandet publiceras på Barnmorskedagarna i Helsingfors.

Tilläggsuppgifter:

Päivi Oinonen