Kansainvälisen kätilönpäivän kannanotto / Internationella Barnmorskedagens ställningstagande 5.5.2023

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry:n kansainvälisen kätilönpäivän kannanotto

Vuosi toisensa jälkeen kätilön ammatti on listattu yhdeksi arvostetuimmista ammateista. Tästä huolimatta moni kätilö harkitsee alanvaihtoa tai on jo niin tehnyt. Työssä ei voida hyvin. Työn vaativuuteen ja kuormitukseen nähden alhainen palkka, jatkuva kiire ja liian vähäinen henkilökuntamäärä sekä kokemus työn arvostuksen puuttumisesta ja työn psyykkinen kuormitus saavat hoitajat miettimään alanvaihtoa ja luopumaan alasta.

Kätilöt ovat säännöllisen raskauden, synnytyksen ja synnytyksen jälkeisen ajan ammattilaisia. Suomalainen kätilö on seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntija. Hän on naisen terveyden asiantuntija ja taitaa lisäksi naistentautien hoitotyön. Annetaanko kätilöiden Suomessa täysimääräisesti hyödyntää ammatillista osaamistaan kaikilla näillä kätilötyön alueilla?

Kätilön koulutus on 4,5 vuoden pituinen. Koulutusta säätelevät Eu-direktiivit (2005/36/EY, 2013/55/EU), joiden perusteella valmistunut kätilö on opintojen aikana hoitanut vähintään 100 säännöllistä raskautta, 40 riskiraskautta, 40 synnytystä, 100 lapsivuoteista naista ja 100 tervettä vastasyntynyttä. Koulutuksen jälkeen kätilöllä on tiedot ja taidot naistentautipotilaiden, raskaana olevien, synnyttävien ja synnyttäneiden naisten ja perheiden hoitoon sekä riskien ennaltaehkäisyyn ja tunnistamiseen. Koulutuksen aikana saadun kliinisen kokemuksen myötä, joka karttuu ja syventyy edelleen koko uran ajan, kätilö pystyy itsenäiseen työskentelyyn ja vastaamaan raskauden, synnytyksen ja synnytyksen jälkeisen ajan hoidosta. Lisäksi hän pystyy hoitamaa vastasyntynyttä ja aloittamaan elvytyksen. Onko kätilöillä tosiallisia mahdollisuuksia toteuttaa hoitoa itsenäisesti ja vastuullisesti sekä ammattieettisten periaatteiden ja velvoitteiden mukaisesti?

Varmistamalla kätilöille työolosuhteet, jotka tukevat työtehtävien hoitamisen ja ammattitaidon laajan hyödyntämisen, ja vähentämällä resurssien niukkuudesta johtuvaa eettistä kuormitusta sekä parantamalla palkkausta, arvostetaan samalla kätilöitä ja voidaan vaikuttaa työhyvinvointiin ja kätilöiden alalla pysymiseen.

Suomen Kätilöliitto kysyy: Tunnistetaanko Suomessa ja hyvinvointialueilla kätilöiden koko ammattitaito ja potentiaali seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluissa ja niiden järjestämisessä? Ammattitaitoiset kätilöt ovat oleellinen osa laadukkaiden ja universaalien seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluiden tuottamista. Mitä aiotaan tehdä kätilöiden pitämiseksi alalla?

Suomen Kätilöliitto korostaa: Hyödyntämällä kätilöiden ammattitaitoa laaja-alaisesti ja osoittamalla arvotusta konkreettisin keinoin, turvataan kätilöiden asiakkaille: naisille, lapsille ja perheille, hyvä ja laadukas hoito.

Lisätiedot:
Päivi Oinonen

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry
paivi.oinonen(at)suomenkatiloliitto.fi

Finlands Barnmorskeförbund r.f. Internationella Barnmorskedagens ställningstagande

År efter år har barnmorskeyrket rangordnats som ett av de mest respekterade yrkena. Trots detta överväger många barnmorskor att byta karriär eller har redan gjort det. Man mår inte bra i sitt arbete. Den låga lönen för det krävande och stressiga arbetet, en ständig brådska och personalbrist, avsaknad av respekt och stor psykisk påfrestning i arbetet får barnmorskor att överväga att byta karriär och lämna yrket.

Barnmorskor är yrkesverksamma inom området för regelbunden graviditet, förlossning och barnsängstid. De finländska barnmorskorna är experter inom sexuell och reproduktiv hälsa. De är experter inom kvinnohälsa och har kunskap inom gynekologisk vård. Får barnmorskor i Finland möjlighet att fullt ut utnyttja sina yrkeskunskaper inom alla dessa områden av barnmorskans kompetens?

Barnmorskeutbildningen är idag 4,5 år lång. Utbildningen styrs av EU-direktiv (2005/36/EG, 2013/55/EU), enligt vilka en nyutexaminerad barnmorska under sin utbildning har vårdat minst 100 gravida, 40 kvinnor med högriskgraviditet, 40 förlossningar, 100 kvinnor under barnsängstiden och 100 friska nyfödda. Efter avslutad utbildning har barnmorskan kunskaper och färdigheter att vårda gynekologiska patienter, gravida, födande kvinnor, kvinnor under barnsängstiden och deras familjer, samt förebygga och identifiera risker relaterade till dessa. Med den kliniska erfarenhet som erhålls under utbildningen och som byggs på och fördjupas under hela karriären, kan barnmorskan arbeta självständigt och ansvara för vården av graviditet, förlossning och barnsängstid. Barnmorskan kan vårda det nyfödda barnet och inleda återupplivning. Har barnmorskorna verkliga möjligheter att ge vård självständigt och ansvarsfullt och i enlighet med sin yrkesetik och skyldigheter?

Genom att se till att barnmorskor har arbetsvillkor som stöder möjligheten att utföra arbetsuppgifterna och utnyttja yrkeskompetensen fullt ut och genom att minska det etiska trycket som uppstår vid resursbrist samt förbättra lönen, kan man både öka barnmorskornas värde och bidra till deras välbefinnande och till att de stannar kvar i yrket.

Finlands Barnmorskeförbund frågar: Erkänns barnmorskornas fulla yrkeskompetens och potential i Finland och inom välfärdsområdena när det gäller utbud och förverkligande av tjänster inom sexuell och reproduktiv hälsa? Utbildade barnmorskor är en viktig del i tillhandahållande av kvalitativa och heltäckande tjänster inom sexuell och reproduktiv hälsa. Vad kommer att göras för att behålla barnmorskorna inom branschen?

Finlands barnmorskeförbund betonar: Genom att ta tillvara barnmorskornas yrkeskompetens på ett heltäckande sätt och genom att visa uppskattning på konkreta sätt, säkerställer man att barnmorskornas klienter: kvinnor, barn och familjer, får en god och kvalitativ vård.

Tilläggsuppgifter:
Päivi Oinonen