Ihmisoikeudet ja seksuaalioikeudet eivät ole omantunnon kysymyksiä

Tiedote 2.6.2023, julkaisuvapaa heti

Ihmisoikeudet ja seksuaalioikeudet eivät ole omantunnon kysymyksiä

Julkisuudessa on käyty keskustelua terveydenhuollon ammattilaisten oikeudesta kieltäytyä tekemästä aborttia ja väläytetty mahdollisuudesta säätää omantunnon vapauden sisällyttämistä työlainsäädäntöön.

Raskaudenkeskeytys on olennainen osa seksuaaliterveyspalveluita. Oikeus turvalliseen ja lailliseen aborttiin on ihmis- ja seksuaalioikeus. Kätilöt seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntijoina hoitavat asiakkaitaan noudattaen lakien ja asetusten lisäksi ammattieettisiä periaatteita, joiden perustana ovat ihmisarvo, laaja-alainen ihmiskäsitys ja asiakkaan oikeuksien huomioonottaminen.

Jokaisella täytyy olla itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa sekä päätäntävalta siitä, haluaako lapsia ja milloin niitä haluaa. Näin ollen jokaisella on oikeus saada turvallista ja laadukasta hoitoa ja tukea raskaudenkeskeytykseen liittyen, ja terveydenhuollon ammattilaisilla on sitä velvollisuus antaa.

Kätilötyön yksi keskeisistä periaatteista on itsemääräämisoikeus eli kätilön tehtävä on toimia asiakkaansa kanssa yhteistyössä siten, että itsemääräämisoikeuden periaate voi toteutua. Tarvittaessa kätilö toimii asiakkaansa edun puolustajana.

Ihmis- ja seksuaalioikeudet eivät ole omantunnon kysymyksiä eikä terveydenhuollon ammattilaisilla tule olla raskaudenkeskeytykseen liittyen omaantuntoon perustuvaa valinnanvapautta. Kukaan ei saa jäädä ilman tarvitsemaansa hoitoa ja tukea terveydenhuollon ammattilaisen elämänkatsomuksen tai vakaumuksen vuoksi, tai joutua miettimään mistä ja keneltä hoitoa saa. Omat näkemykset, vakaumus, uskonto ja poliittinen kanta eivät saa vaikuttaa, eivätkä ne tulevaisuudessakaan saa vaikuttaa asiakkaan hoitoon tai sen saamiseen.

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry hallitus

Lisätiedot: