5.5. kansainvälisenä kätilönpäivänä: Kätilö-hoitaja-lääkäri

HOITAJA-LÄÄKÄRI

Kun olin pieni, kävin viikottain isän kanssa katsomassa tätiäni hoivakodissa. Tädille vietiin aina kahvia Airamine termospullossa. Isä jutteli hänen kanssaan menneistä, koska täti muisti vain vanhoja asioita. Päivämäärä tai vuodenaika ei muistunut tädille mieleen, mutta kaikki 1950-luvulla navetassa elelleiden kissojen nimet tulivat kuin apteekin hyllyltä.

Pienen tytön keskittyminen herpaantui herkästi, kun huoneeseen tuli hoitaja. Seurasin heidän liikkeitään, miten saman huoneen asukkaita käännettiin sängyssä, miten tuotiin ruokaa ja juojaa, miten syötettiin heitä, jotka apua tarvitsivat. Kerran eräs hoitajista kysyi minulta: ”Mikäs tytyöstä tulee isona?” Vastasin hoitaja-lääkäri. Se oli varmasti hienoin ammatti, minkä saatoin kuvitella.

Tänä kätilönpäivänä olen entistäkin ylpeämpi ammattikunnastamme. Suuren yhteiskunnallisen haasteen edessä olemme osoittaneet sen, kuinka kätilö poikkeustilanteessakin on tilanteen tasalla. Olemme taitavia ja joustavia seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntijoita. Uusia työskentelytapoja on kehitetty pikavauhtia vastaamaan ajan hengen vaatimuksia.

Nykyaikana kätilön voi tavata monessa eri työssä. Me hoidamme perinteisesti naisia ja perheitä, mutta nykyään enenevissä määrin myös muiden puolten edustajia.

Aloittaessani työuraa, ei kätilölle ollut töitä tarjolla. Tein alkuun töitä ortopedisellä osastolla, ja edelleen muistan lämmöllä kaikkia heitä, jotka tukivat minua uuden urani alkumetreillä. Yksi ikimuistoisimmista asiakaskokemuksista oli vanha herra, joka hämmentyi huomatessaan, että nimikyltissäni lukee KÄTILÖ. Hän aikoi heti soittaa vaimolleen, että nyt on mies itsekin päässyt kätilön hoiviin. Aiemmin vain vaimo oli saanut moisen kunnian.

Kätilöiden työkenttä on tänä päivänä ehkä laajempi kuin koskaan. Kätilöitä työskentelee kätilön ja sairaanhoidon eri aloilla. Myös alaa vaihtaneita kätilöitä on paljon. Voikin varmasti sanoa, että tämän päivän kätilö työskentelee maalla, merellä ja ilmassa.

Toivon, että jokainen meistä kätilöistä on ylpeä siitä, että kuuluu kätilöiden heimoon, oli oma ura sitten millä sektorilla tahansa. Meitä kätilöitä yhdistää rohkeus toimia kehittäjinä ja edistäjinä. Meiltä ei puutu rohkeutta nostaa epäkohtia esille.

Mutta ennen kaikkea meitä yhdistää sydän. Sydän, joka sykkii hoitotyölle, oli asiakkaana kuka tahansa, munasolusta mummoon.

Minun isäni oli sanonut ystävälleen juuri ennen kuolemaansa olevansa ylpeä siitä, että lapsesta tuli kätilö. Itse olen ylpeä siitä, että saan olla kätilö upeiden kätilöiden ketjussa.

HOITAJA-LÄÄKÄRI=KÄTILÖ

Blogin kirjoitti