Kätilöiden vuosi 2020

Kätilö on usein työssään uuden äärellä; uuden elämän, uuden toivon, uuden ihmisen. Nyt edessämme on uusi vuosi, uusi mahdollisuus. Taaksemme jää Kätilöliiton juhlavuosi ja kokonainen vuosikymmen. On aika kääntää sivua ja jatkaa matkaa, yhdessä eteenpäin. Uusi vuosi tuo tullessaan myös aiheen nostaa rintaa rottingille ja kertoa kaikille, että hei, me ollaan kätilöitä!

Maailman terveysjärjestö WHO on julistanut vuoden 2020 olevan sairaanhoitajien ja kätilöiden vuosi. Kätilöt ovat yksi yhteiskuntien muuttumisen ja ihmisten hyvinvoinnin paranemisen kannalta kriittisesti tarpeellinen ammattiryhmä. Maailmalla perheet ovat hyvin eriarvoisessa asemassa. Moni nuori jää ilman seksuaali- ja lisääntymiskasvatusta, uusi äiti synnyttää ilman kätilön tukea ja erilaisten naistentautien kanssa kamppailevat naiset joutuvat kohtaamaan sairautensa ilman ammattilaisen tukea.

Olemme Suomessa monessa suhteessa onnekkaassa asemassa; naiset ja perheet saavat pääsääntöisesti erittäin laadukasta tukea ja hoitoa elämän eri vaiheissa. Kätilöiden eettiset ohjeet ohjaavat työtä ja kätilöt saavat työskennellä laajalla kentällä naisten ja perheiden parissa. Mutta myös meillä on omat haasteemme Suomessa. Keskittämisen seurauksena monen perheen matka lähimpään synnytyksiä hoitavaan yksikköön on pidentynyt, naistentautien yksiköitä on sulautettu muihin erikoisaloihin ja jatkuvat säästöpaineet kuormittavat kätilöitä, työhyvinvointi muuttuu työpahoinvoinniksi. Riittävyyden tunne ja kyky tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla ovat koetuksella.

Omaan työhön ja työoloihin pitää olla mahdollisuus vaikuttaa. Ensi vuoden aikana meillä on erinomainen mahdollisuus saada äänemme kuuluville. Voimme pyrkiä vaikuttamaan yksittäisinä kätilöinä, yhdistyksinä, yhteisönä ja liittona. Nyt on tilaisuutemme!

Kansainvälinen kätilöliitto (ICM) kehottaa: celebrate, demonstrate, mobilise, unite. Juhli, näytä esimerkkiä, liikuta/pane liikkeelle ja yhdistä.  ICM tunnistaa kätilöiden tekemän tärkeän työn kansainvälisesti ja haluaa yhdistää kätilöt ja naiset tasa-arvoisen maailman puolesta. Vuoden tavoitteena on juhlistaa kätilöiden työtä, nostaa esille maailmalla vallitsevat vaikeat työolosuhteet ja vaikuttaa päättäjiin, jotta ympäri maailmaa ymmärrys panostaa laadukkaaseen terveydenhuoltoon niin kätilöiden kuin myös sairaanhoitajien työn arvostamisen kautta lisääntyisi.

Vuoden 2020 aikana myös Kätilöliitto toivoo kaikkien juhlistavan kätilöiden työtä ympäri maailmaa. Jokaisella naisella ja perheellä on oikeus kätilöön, koko elämän läpi. Toivomme, että yksittäiset kätilöt, yhdistykset ja yhteiskunnalliset vaikuttajat lähtevät mukaan tähän vuoteen oman panoksensa avulla.

Investoiminen kätilöihin kannattaa

Voit seurata kansainvälin juhlavuoden kulkua sekä WHO:n että ICM:n kanavien kautta. ICM:n vuosi käynnistyy heti tammikuussa. ICM haastaa kaikki kätilöt lisäämään kuvia vuoden ensimmäisen päivän vauvoista kätilön käsissä. Kuvan voi jakaa Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa hästägillä #midwives2020 @worldmidwives. Kätilöliitto kehottaa lisäämään myös hästägin #kätilöt2020

Kuvausohje ja kuvan lisääminen somekanaville:

• Muista aina kysyä lupa perheeltä kuvan ottamista ja julkaisemista varten
  • vauva on syntynyt 1.1.2020
  • kätilö auttoi lapsen maailmaan
  • kuvassa tulisi olla äiti, lapsi ja kätilö
  • käytä hästägejä: #midwives2020 #kätilöt2020 @worldmidwives @kätilöliittoOta seurantaan liiton eri somekanavat ja pääset ensimmäisten joukossa mukaan juhlintaan ja vaikuttamiseen.

Minä kätilönä asetan ensi vuoden tavoitteeksi vaikuttaa yhteiskunnallisesti, haastaa päättäjiä ja tehdä Suomessa tehtävää erittäin laadukasta kätilötyötä näkyväksi maailmalla. Mikä on sinun tavoitteesi ensi vuodelle?

Toivon, että uusi alkava vuosi ja vuosikymmen on meille jokaiselle onnekas ja täynnä välittämistä sekä rakkautta.

Kätilöiden vuotta toivottaen,

Anna-Kaisa

Blogitekstin kirjoittaja on kuopiolainen kätilö ja Kätilöliiton uusi varapuheenjohtaja.