Matkasynnytyksistä yhteistyöhön

Kätilöliitto sai muutama vuosi sitten yhteistyöpyynnön Ensihoitoalan Liitolta. Matkalla sairaalaan tapahtuneiden synnytysten eli matkasynnytysten lisääntymisestä oli juuri uutisoitu ensimmäistä kertaa. Ensihoitajat kokivat tarvitsevansa enemmän osaamista synnytyksiin ja niiden hoitoon liittyen.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen perinataalitilaston mukaan vuonna 2021 synnytyksistä 99,3 prosenttia tapahtui sairaaloissa. Sairaalaan matkalla tapahtui 103 synnytystä, mikä oli 20 enemmän kuin vuonna 2020. Muista syistä suunnittelemattomia sairaalan ulkopuolisia synnytyksiä oli 105. Näin ollen koko maassa vauvoja syntyy joko matkalla sairaalaan tai suunnittelemattomasti kotona noin neljä kertaa tuhatta synnytystä kohden. Pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla luku oli vuonna 2021 viisi kertaa tuhatta synnytystä kohden.

Matkasynnytysten määrä on siis edelleen lisääntynyt. Uudellamaalla matkat sairaalaan ovat lyhyitä verrattuna matkoihin Pohjois-Suomessa. Vuonna 2017 voimaan tuleen päivystysasetuksen myötä alle 1000 synnytyksen sairaaloita suljettiin ja synnytyssairaaloiden verkosto harveni. Siten myös osalla uusmaalaisista synnyttäjistä matka kotoa lähimpään synnytysyksikköön on pidentynyt. Toisinaan matka sairaalaan on ruuhkainen ja toisinaan Etelä-Suomen synnytyssairaalat voivat olla myös ruuhkaisia: tapahtuuhan yli neljäsosa Suomen synnytyksistä Hyks sairaaloissa. Synnytyssairaaloista ei kerta kaikkiaan ole vara vähentää enää yhtään yksikköä ja päivystysasetuksestakin tulisi luopua.

Pääsääntöisesti synnytykset sairaalan ulkopuolella sujuvat hyvin ja yleensä synnytyksen kulkuun ei ole tarvetta puuttua. Mutta kun synnytys osuu kohdalle, on hyvä olla valmistautunut. Juuri tästä syystä Kätilöliitto vastasi Ensihoitoalan Liiton yhteistyöpyyntöön. Pyrimme antamaan tietoa synnytyksen kulusta, mitä on hyvä huomioida synnytyksen tapahtuessa kenttäolosuhteissa ja mitä synnytyksen erityistilanteet ovat.

Synnytys on aina ainutlaatuinen tilanne, tapahtui se missä tahansa. Ammattilaisen on hyvä pysyä rauhallisena hoitaessaan synnyttäjää ja vastasyntynyttä sekä olla varautunut synnytyksen erityistilanteisiin. Suunnittelematon sairaalan ulkopuolella tapahtuva synnytys voi olla synnyttäjälle ja puolisolle traumaattinen kokemus. Ammattilaisen tehtävä on pyrkiä luomaan mahdollisimman turvallinen tilanne ja synnytys. On myös tärkeää kunnioittaa perheen synnytystä ja pyrkiä tukemaan syntymärauhaa.

Päivi Oinonen

Suomen Kätilöliitto

THL. tilastoraportti 41/2022. Perinataalitilasto – synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet 2021. Saatavilla: https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet/perinataalitilasto-synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet