Aborttioikeudesta

Suomessa kesä on parhaimmillaan. Hetki tuntuu rauhalliselta: helteet ovat alkaneet, juhannusta saa taas viettää isolla porukalla ja kaupassa voi käydä ilman maskia. Maailmalta kuitenkin kantautuu tasa-arvon ja naisten oikeuksien kannalta surullisia uutisia. Yhdysvaltain korkein oikeus on kumonnut laajan aborttioikeuden, joka on ollut voimassa lähes viisikymmentä vuotta. Lain muutoksen myötä osavaltiot saavat itse päättää, sallivatko jatkossa abortin eli raskaudenkeskeytyksen vai eivät. Useilla osavaltioilla on ollut jo valmisteltuna ns. liipaisinlakeja, joiden myötä nämä osavaltiot olivat valmiita kieltämään abortit korkeimman oikeuden niin salliessa. Moni osavaltio ottikin lait käytäntöön heti perjantaina, ja Ylen mukaan noin puolet osavaltioista aikoo rajoittaa aborttioikeutta. Näin Yhdysvallat on tehnyt päätöksen rajoittaa naisten itsemääräämisoikeutta ja päätösvaltaa omaan kehoonsa.

Raskaudenkeskeytyksiä on tehty maailmassa niin kauan kuin on ymmärretty sikiöiden kasvavan äitiensä kohduissa, eli vuosituhansia. Erilaiset yrtit ja muun muassa metalliset henkarit ovat toimineet abortin teon välineinä aikana, jolloin kohdun kaavinta ja lääkkeellinen raskaudenkeskeytys ovat olleet tuntemattomia käsitteitä, ja valitettavasti näitä menetelmiä naiset joutuvat edelleen käyttämään ympäri maailmaa. Internetin myötä keskeytyslääkkeiden tilaamisen netistä on monelle mahdollista, mutta tämäkin on erittäin riskialtista seurannan ja oikean tiedon puuttuessa.

Tutkimukset osoittavat, että abortit eivät ole sen harvinaisempia maissa, joissa se on laitonta. WHO:n arvion mukaan maailmassa tehdään 25 miljoonaa laitonta aborttia vuodessa. Laittomat abortit asettavat usein myös naisen itsensä hengenvaaraan. Raskaudenkeskeytyksiä voisi turvallisesti todellisuudessa vähentää mahdollistamalla naisille oikeus määrätä omasta kehostaan, tarjoamalla asianmukaista seksuaalikasvatusta sekä mahdollistamalla ehkäisyvälineiden käyttö jokaiselle. Aborttioikeuden kumoamisella abortteja ei vähennetä, vain niiden turvallisuutta.

Suomen Kätilöliitto kannattaa naisten oikeutta päättää omasta kehostaan. Aborttioikeus on seksuaali-ja ihmisoikeus, ja mahdollisuus turvalliseen aborttiin kuuluu seksuaaliterveyttä edistäviin palveluihin. Ennen Yhdysvaltoja monet maat, muun muassa Puola, ovat viime vuosina tiukentaneet aborttilainsäädäntöään. Suomen aborttilaki on peräisin 1970-luvulta, ja sisältää useita puutteita, mutta sallii abortin sosiaalisin syin käytännössä kaikille sitä toivoville tiettyyn raskausviikkoon asti. On tärkeää, että aborttioikeutta ei lähdetä rajoittamaan, sillä tasa-arvon kannalta se on harppaus taaksepäin ja rajoittaa naisten oikeuksia merkittävästi.

Piia Äijö ja Suomen kätilöliitto ry hallitus