Jos voit unelmoida siitä, voit myös saavuttaa sen

Äitini sanoi minulle 8-vuotiaana, että minulla on kätilön kädet. Pienet ja sirot. Siitä se ajatus silloin jollain tasolla lähti. Äitini ei tosin tiennyt, että pitkistä sormista synnytyksessä on enemmän hyötyä kuin pienistä käsistä, mutta näillä nakeilla on 17 vuotta pärjätty. Omaa ammatinvalintaani ohjasi syntymän ihme ja halu päästä osaksi kätilöiden heimoa.

Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta

Kätilöys on iso osa identiteettiäni ja olen aina kuunnellut sydämeni ääntä. Kätilönä teen töitä naisten ja perheiden oikeuksien puolesta niin työpaikallani kuin sen ulkopuolella. Meillä kätilöillä on oikeus tehdä töitä eettisesti kestävällä tavalla työnvaativuutta vastaavalla palkalla. Synnytys- ja naistentautien yksikköjen keskittäminen on heikentänyt naisten oikeuksia ja luonut työnantajille mielikuvan monopolista, jossa työntekijöitä voi kohdella miten sattuu. Kepillä johtamisen kulttuuri on johtanut huutavaan kätilöpulaan.

Yksin voi pyytää mutta yhdessä voi vaatia

Kahvihuoneessa valittaminen ei johtanut muutokseen, joten vaatimaton palkkamme sekä huonot työolomme johdattivat minut Tehyn vaaleihin ehdokkaaksi ja minulla oli kunnia tulla valituksi Tehyn valtuustoon. Kollegamme Millariikka Rytkösen johdolla ja yhteistyössä muiden valtuutettujen kanssa ajamme sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisille työnvaativuutta vastaavaa palkkaa sekä hyviä työoloja. Työtaistelu -jota voi kutsua myös synnytykseksi äärimmäisen pitkällä latenssivaiheella- jatkuu ja lapsi – työehtosopimus – syntyy enemmin tai myöhemmin.

Olemme historiallisessa työtaistelussa. Osumiakin on tullut: julkisuudessa työmoraaliamme on kyseenalaistettu, valehdeltu suojelutyön määrästä, palkkoja jätetty maksamatta sekä pankkitilin saldoa on pienentänyt vuoronvaihto ja ylityökielto. Taistelussa omat osumat pankkitilin saldoon eivät varmasti ole tuntuneet oikeudenmukaiselta. On kuitenkin tärkeää muistaa, että ilman joukkovoimaa tässä taistelussa ei tapahdu muutosta parempaan. Tavoiteltavan palkkaohjelman tarkoituksena on, ettei kenenkään tarvitsisi tehdä enää ylimääräisiä vuoroja elääkseen. Kätilöhengen mukaisesti: Kohti ääretöntä ja sen yli, yhdessä.

Jokainen unelma kantaa mukanaan voimaan mikä sen toteuttamiseen vaaditaan

Tyypillisenä kätilönä olen feministi. Kaksi vuotta sitten luin kirjoituksen, jossa vaadittiin tasa-arvon heikentämistä ja raiskauksen sallimista avioliitossa Turkin ja Puolan esimerkin mukaisesti. En enää voinut vain päivitellä tasa-arvon heikentämisen yrityksiä puhelimen ruudulleni ja päätin siltä istumalta lähteä mukaan politiikkaan.

Päätöksentekoani seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntijana ja poliitikkona ohjaavat tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja inhimillisyys. Yhdysvalloissa laadukasta hoitoa saa rahalla (vakuutuksilla) ja esim. äiti- ja lapsikuolleisuus on teollisuusmaiden korkein. Tätä yhtälöä en halua Suomessa seurattavan, joten julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tulee rahoittaa hyvinvointivaltiossamme jatkossakin verovaroin. Se tarkoittaa myös julkisen puolen työntekijöiden työnvaativuutta vastaavaa palkkaa, riittäviä resursseja ja hyvää johtamista.

Unelmoi rohkeammin

Kurota korkeammalle

Taistele kiihkeämmin

Ja epäilyn hetkellä muista:

Sinä olet oikeassa.

Arvoni ja sydämeni ovat johdattaneet minut kätilöksi, Tehyn valtuutetuksi, kunnanvaltuutetuksi, aluevaltuutetuksi ja eduskuntavaaliehdokkaaksi. Ensi keväänä kansa äänestää onko minulla kunnia olla viides kätilö-kansanedustaja eduskunnassa. Kävi miten kävi, kätilöstä on moneksi.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin

Eeva Hiila

Uudenmaan kätilöyhdistyksen puheenjohtaja