Blogginlägg Ålands barnmorskeförening

Ålands Barnmorskeförening har fått äran att vara juni månads bloggare för Finlands Barnmorskeförbund. Vi önskar delge er vårt arbete kring vår verksamhet, specifikt kring vårt samarbete med afrika.ax där vi bidrar till att utbilda barnmorskor i Tanzania.

Ålands barnmorskeförening r.f. är en liten förening med drygt 50 medlemmar som funnits sedan 1947.

Vi har en del pågående projekt i föreningen som vi vill dela med oss av till er. Sedan några år delar vi exempelvis ut gratis menskoppar via preventivmedelsmottagningen till kvinnor som är intresserade av att testa det. Ett annat, relativt nytt projekt, är att vi samlar in små begagnade prematurkläder och babytillbehör från familjer som önskar donera kläder, antingen begagnat, stickat eller sytt. Kläderna och babysakerna plockar vi ihop och delar ut som prematur-babykassar till föräldrar som fått prematurer eller barn som är små för tiden. Kassarna delas ut på BB-avdelningen. Efter användning så får kassarna gärna lämnas tillbaka till föreningen för att en annan familj skall få användning av kläderna, detta är dock frivilligt.

Amningsveckan uppmärksammas årligen på olika sätt, bland annat genom samarbete med stadsbiblioteket där de ställer ut amningsböcker och tidskrifter synligt för besökare. Dessutom synliggörs amningsveckan genom att vi fått ett konditori att baka bröstbakelser enbart för denna vecka. Bakelserna säljs i bageriet samt i butikerna runtom på Åland.

Vårt lite större projekt är vårt samarbete med Afrika.ax som inleddes år 2015. Afrika.ax är en hjälporganisation som grundades av ålänningarna Gottfrid och Ulla Stenroos. De har främst arbetat med att ge barn och unga en framtid genom att bygga grundskolor för barn och gymnasium för flickor i Tanzania, samt att där också hjälpa till att utbilda kvinnor inom sjuk- och hälsovård.

Barnmorskeföreningen på Åland var intresserade av ett nytt större projekt efter att många år av ett samarbete med en annan hjälporganisation hade avslutats. Vi hörde då av oss till Afrika.ax för att höra om vi kunde få möjlighet att sponsra en utbildning till en kvinna som önskade bli barnmorska. Ganska snart hade vi fått kontakt med en ung kvinna som hade den drömmen men själv inte hade möjlighet att finansiera sin utbildning. Tre år senare var “vår” första barnmorska, Mary, nyutexaminerad. Idag sponsrar vi vår tredje barnmorska, Paulina. Hennes studier inleddes hösten 2020 och utbildningen är 3 år. Skolan ligger i närheten av Serengeti naturskyddsområde.

Kostnaden för en utbildning är ca 3000 € plus lite extra kostnader varje år. Pengarna samlar vi in genom att stå på marknader och sälja saker och bakverk föreningens medlemmar lagat. En del av våra medlemmar syr, virkar och stickar bröstvärmare och mössor till försäljning året runt.

Kontinuerligt får vi uppdateringar om hur det går för studenterna med hälsningar och kopior på deras betyg. Vi var även bjudna till Tanzania på Marys examen. Tyvärr kunde inte någon från föreningen åka vid det tillfället men vi hoppas i framtiden att någon av oss får möjlighet att åka ner för att hälsa på våra kollegor i Tanzania.

I år firar vi Ålands självstyrelse 100 år. Det uppmärksammas från barnmorskeföreningen genom att Guldviva, en lokal silversmed på Åland, designat ett smycke. Smycket skall delas ut till alla barn som föds från 9 juni 2021 och ett år framåt. Smycket är en silverbricka med Ålands Barnmorskeförenings logo på ena sidan och andra sidan är numrerad så att alla smycken blir unikt för just det barnet som fötts.

Föreningen ordnar vanligtvis även föreläsningar om kvinnohälsa och ordnar träffar för medlemmarna där vi åker på exempelvis middagar, utflykter, resor och spakvällar. När föreningen firade internationella barnmorskedagen 2010 så planterades en näverhägg i en park i Mariehamn med symboliken för “livets träd”. En verkligt minnesvärd resa för föreningen var 2011 när vi tillsammans med barnmorskeföreningen från Villmanstrand åkte på deras medlemsresa till St. Petersburg.

Som för alla andra människor och verksamheter har även vi och vår verksamhet påverkats av pandemin. När den är förbi så önskar vi er andra barnmorskeföreningar runt om i landet, hjärtligt välkomna att hälsa på oss på Åland. Med hopp om en social och njutbar sommar!

Ålands Barnmorskeförening r.f