Ihanaa Pride- viikkoa kollegat ympäri Suomen!

Sain kunnian kirjoittaa Pride-viikolle kätilöliiton blogin, iso kiitos siitä! Itse työskentelen Espoon sairaalassa sisäisenä sijaisena ja työnkuvani on hyvin laaja. Teen töitä synnytyssalissa, synnyttäneiden osastolla, äitiyspoliklinikalla, kotikätilönä sekä leikkaussalissa ja heräämössä. Elän sateenkaariperheessä, johon kuuluu puolisoni, kaksi lasta ja kaksi koiraa.

Helsingin Pride- yhteisö on olemassa, jottei kukaan jäisi yksi. Vuodesta 1991 lähtien yhteisö on tehnyt töitä seksuaali-ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten oikeuksien, osallisuuden ja hyvinvoinnin eteen.

Me kätilöt voimme tehdä oman osuutemme  kohdatessamme seksuaali – ja sukupuolivähemmistöön kuuluvia asiakkaita. Tässä muutama ajatus, jonka jokainen voi ottaa käyttöön jokapäiväisessä työssään. Itse työskentelen synnyttävien perheiden kanssa, joten nämä vinkit tulevat siitä näkökulmasta. Ota nämä käyttöön jo tänään!

• Opettele puhumaan asiakkaan puolisosta, jos tiedät hänelle olevan puolison. Näin et oleta puolison sukupuolta. Jos et tiedä onko asiakkaalla puolisoa, puhu tukihenkilöstä tai kysy reilusti mikä on mukana olevan henkilön rooli.

• Kysy ennemmin kuin oletat. Kysy avoimesti ja neutraalisti mitkä ovat mukana olevien henkilöiden roolit suhteessa syntyvään lapseen. Perheeseen voi kuulua useampi vanhvempi joten kohtele heitä kaikkia tasa-arvoisesti.

• Vältä nimikkeitä äiti ja isä, puhu synnyttäjästä, kumppanista, puolisosta tai tukihenkilöstä. Kunnioita synnyttäjä toivelistaa ja toimi siinä kerrottujen asioiden ja termien mukaan. Esimerkiksi muunsukupuolinen synnyttäjä ei välttämättä halua tulla kutsutuksi äidiksi tai isäksi.

• Synnyttäjä voi olla transmies tai henkilö joka ei identifioidu naiseksi. Ole lempeä ja kunnioittava, käytä toivottuja termejä.

Omaksumalla jokapäiväiseen työkieleen mahdollisimman sukupuolineutraalit ilmaisut edistät tasa-arvoista kohtelua.

Voimme kaikki luoda lempeää ja avointa ilmapiiriä,jossa kohtaamme kaikki asiakkaat kunnioituksella.

Iloista Pride viikkoa kaikille. ♥️?

Rakkaudella Mari Nygren