Kätilöiden ammattitaitoa ei tule hukata, eikä synnytysten turvallisuutta vaarantaa

Viimeaikaiset uutiset synnytyssairaalaverkoston karsimisesta ovat huolestuttavia. Niitä on perusteltu sote-henkilöstön saatavuudella, osaamisen riittävyydellä ja kustannussäästöillä.

Suomen Kätilöliitto vastustaa synnytyssairaaloiden lakkautuksia. Synnytyssairaalaverkosto on jo nyt osassa maata harva, toisaalla synnyttäjät eivät mahdu sairaaloihin. Sairaalan ulkopuolella suunnittelemattomasti tapahtuvat synnytykset ja matkasynnytykset ovat lisääntyneet aiempien lakkautusten myötä ja voivat lisääntyvät edelleen. Ne ovat uhka äitien ja lasten turvallisuudelle.

Synnytyksen hoidon keskittäminen ja tehostaminen suuriin yksiköihin ei takaa taloudellisia säästöjä. Medikalisaatio, synnytysten käynnistämiset ja sektiot voivat entisestään lisääntyä, kun synnytykseen puututaan pitkän matkan varjolla. Medikalisoitunut synnytyksen hoito ja kiire voi aiheuttaa synnytyspelkoa. Synnytysyksiköiden lakkauttaminen vaikuttaa myös raskausajan ja synnytyksen jälkeisten palveluiden saantiin ja vastasyntyneiden ja naistentautien hoitoon ja viivästyttää oikea-aikaista hoitoon pääsyä. Kaikki nämä aiheuttavat lisäkustannuksia. Lisäksi perheiden mahdollisuudet valita synnytyspaikka kaventuvat entisestään ja eriarvoisuus lisääntyy.

Synnytystoiminnan keskittäminen ei korjaa henkilöstön saatavuutta ja osaamisen riittävyyttä, sen sijaan alan veto- ja pitovoima kärsii. Kätilöt eivät siirry töihin pitkien matkojen päähän, vaan vaihtavat sairaanhoitajan työhön tai kokonaan alalta pois. Jo nyt lakkautusuhka vaikuttaa kätilöiden sitoutuneisuuteen. On yhteiskunnalle kallista, kun pitkä koulutus ja karttunut ammattitaito häviää ja jää hyödyntämättä. Sillä on vaikutuksia turvallisuuteen ja hoidon laatuun. Kiinnostus alan opintoja kohtaan saattaa hiipua. Harjoittelupaikkoista tulee pulaa, mikä vaikuttaa opintojen kestoon.

Kauanko olemme matalan äiti- ja lapsikuolleisuuden maa, jos vielä karsimme äitiyshuollon ja synnytyspalveluiden saatavuutta ja resursseja? Hyvinvointiyhteiskunnan tulee kestää se, että raskauden ja synnytyksen ajankohtaa ja lopputulemaa ei voi ennakoida. Valmiudessaolo maksaa, mutta se on osa turvallisuutta.

Kätilöiden sitoutumista ja työtyytyväisyyttä tulee parantaa kehittämällä kätilöjohtoista hoitoa ja hoidon jatkuvuutta. Ne parantavat perheiden hoito- ja synnytyskokemuksia ja turvallisuuden tunnetta. Lisäksi kätilöjohtoinen hoito on kustannustehokasta. Perheillä on oikeus saada ammattitaitoisten kätilöiden hoitoa ja tukea.

Suomen Kätilöliiton hallitus

Päivi Oinonen

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry

Kirjoitus tarjottiin Helsingin Sanomien, Länsiväylän, Etelä-Saimaan ja Lapin Kansan mielipideosastolle julkaistavaksi. Se julkaistiin Lapin Kansassa 15.4.24: https://www.lapinkansa.fi/katiloiden-ammattitaitoa-ei-tule-hukata/6299277