Kätilöliitto kouluttaa

Lokakuussa Synnytysseminaari 2023 -koulutuspäivillä Helsingissä oli mukana lähes 90 kätilöä ympäri Suomen. Tunnelma oli mahtava ja kannustava. Halu oppia uutta ja jakaa käytäntöjä turvallisen syntymän ja voimaannuttavan synnytyskokemuksen mahdollistamiseksi oli käsin kosketeltavissa. Koulutuksen teemana oli “Asian ytimessä tiedot ja taidot – kätilö syntymän hoitotyön asiantuntijana”. Osallistuin koulutuksen toiseen päivään, jonka aiheet olivat käytännön työn ytimessä. Pohdimme muun muassa, miten vauvan voi saada parempaan asentoon erilaisilla asennoilla, jotta synnytys etenee. Mitä tapahtuu synnyttäjän kehossa, etenkin lantiossa asennosta toiseen siirryttäessä, ja miten voimme mahdollistaa alatiesynnytyksen. Esimerkiksi ponnistusvaiheessa lantion ala-aukeamaan voi saada lisää tilaa siten, että synnyttäjällä on polvet yhdessä. Käytätkö sinä aktiivisesti asentohoitoja synnytyksen aikana?

Harjoittelimme bulbocavernous lihaksen tunnistamista tutkimalla sian pyllyä ja emätintä ja tunnustelemalla, miltä sfinkter lihas tuntuu. Ihmisen bulbocavernosus lihas on noin pikkusormen paksuinen. Se on tärkeä tunnistaa, ottaa siitä kiinni atraumaattisella atulalla (tai pinsetillä, peangia EI saa käyttää) ja ommella lihaksen päät yhteen. Näin varmistetaan, että väliliha toimii fysiologisesti hyvin toisen asteen repeämän jälkeen. Harjoittelimme Aberdeenin solmua. Kun sitä on harjoitellut muutaman kerran, solmun saa riittävän tiukaksi. Aberdeenin solmu on enemmän silmukkamainen kuin perinteinen solmu. Siihen jää vain yksi leikattu langanpää, joten se ei ärsytä yhtä paljon, varsinkin jos solmun aina upottaa lihakseen.

Suurin osa Synnytysseminaarin luennoitsijoista oli kätilöitä, ja he saivat hyvää palautetta. Kehittämisideoita ja parannusehdotuksia tuli myös, mikä aina on ilahduttavaa seuraavien koulutuksien suunnittelua ajatellen. Oli mukava huomata, että tulevien koulutuspäivien ohjelmaan olimme jo suunnitelleet palautteissa toivottuja aiheita. Seuraava synnytysseminaari järjestetään huhtikuussa 2024. Synnytysseminaari 2024 teemana on “Oikeudelliset tilanteet kätilötyössä, latenssivaihe, KTG-tulkinta sekä osaamisen vahvistaminen”.

Marraskuun alussa järjestimme Seksuaaliterveys 2023 -koulutuspäivät. Paikalla oli 50 osallistujaa. Heistä osa oli ollut mukana jo useammassa aiemmin järjestetyissä Seksuaaliterveys-koulutuspäivillä, mikä tietenkin ilahduttaa järjestäjänä. Teemana oli “Aikuinen seksuaalisuus”. Ohjelmassa oli tietoa vaihdevuosista, sen lääkehoidoista ja niiden vaikutuksista, kuten myös seksuaalisuudesta vaihdevuosi-iässä. Päivän lopuksi saimme kuulla vaihdevuosiajasta näytelmän keinoin. Esitys perustui näyttelijän omiin kokemuksiin. Sinkkuutta ja miehen seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä pohdittiin myös. Saimme kiitosta, että Kätilöliitto nostaa niin miehen seksuaalisuuden kuin myös sukupuolen moninaisuuden esille koulutuksissaan. Koulutukseen osallistujista puolet oli kätilöitä ja puolet seksuaalineuvojia tai -terapeutteja, joten tieto ja vinkit tulevat käytäntöön ja ovat hyödyksi monille.

Toisena koulutuspäivänä keskiössä oli väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö. Saimme muun muassa kuulla kokemusasiantuntijan puheenvuoron lapsuuden seksuaalisen hyväksikäytön vaikutuksista koko elämään. Päivän aikana monesti muistutettiin, että kätilön ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten pitää tunnistaa väkivallan merkit ja kysyä suoraan väkivallan kokemuksista. Kiitä ja vahvista, kun henkilö on luottamuksella kertonut kokemuksestaan sinulle! Usko häntä ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin hoitoon ja avun piiriin. Jos et tiedä minne, niin ota selvää! Esimerkiksi THL:n kotisivuilta saat lisää tietoa mistä saa apua ja palveluista: https://thl.fi/fi/web/vakivalta/apua-ja-palveluja

Seksuaaliterveys 2024 järjestetään vuoden kuluttua ja silloin koulutuspäivät pidetään ensimmäistä kertaa Tampereella.

Tervetuloa mukaan Kätilöliiton koulutuksiin!

Mariette Pontán

koulutustyöryhmän puheenjohtaja

varapuheenjohtaja

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorske förbund ry

Kätilöliiton vuoden 2024 koulutukset:

RASKAUSSEMINAARI 2024, 8. – 9.2.2024, Tampere
Näkökulmia raskauden kulkuun, sikiöseulonnoista aina synnytykseen valmistautumiseen asti.

SYNNYTYSSEMINAARI 2024, 25. – 26.4.2024, Helsinki
Oikeudelliset tilanteet, latenssivaihe, KTG tulkinta, sekä kätilötyön osaamisen vahvistaminen.

LAPSIVUODE JA VAUVA 2024, 26. – 27.9.2024, Helsinki

SEKSUAALITERVEYS 2024, 7. – 8.11.2024, Tampere

Lue lisää ja ilmoittaudu kotisivujen kautta: https://suomenkatiloliitto.fi/koulutukset/

Koulutustyöryhmään hakee uutta jäsentä – lue lisää Kätilölehti 5/2023, Kätilöliiton Instagram-tililtä (postaus 13.9.2023) tai suljetusta FB-ryhmästämme (postaus 4.11.2023). Haku on auki 20.11 asti. Tervetuloa mukaan mahtavaan porukkaan!