Kätilön paikka

Tätä blogitekstiä kirjoittaessani postilaatikkoon oli tipahtanut uusin Kätilölehti, minkä kannessa yhtenä teemana oli ”Kätilöstä on moneksi”.  Sattuma oli hauska, sillä blogitekstini käsittelee samaa aihetta. Olen itse ns. katokätilö, joka siirtyi synnytysyksikön kätilön työstä yksityissektorille terveydenhoitajan toimeen. Useampi tuttavapiirini kuuluva kätilö on tehnyt saman ratkaisun ja siirtynyt muihin tehtäviin kukin omista syistään. Meitä ”katokätilöitä” yhdistää lähdön hetkellä usein sama kysymys: mitä tapahtuu kätilöydelle, kun ei tee enää kätilön työtä? Mikä on kätilön paikka?

Valmistuessani 10 vuotta sitten kätilöksi minulla ei vielä ollut selkeää ammatillista päämäärää ja toivetta siitä, missä haluaisin työskennellä tulevaisuudessa. Hakeuduin opiskelemaan kätilöksi, koska olin kiinnostunut erityisesti naisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä. Sattumoisin viimeinen kätilöopintoihin sisältyvä harjoittelujaksoni muuttuikin määräaikaiseksi työsuhteeksi ja siitä muutaman kuukauden kuluttua tulin valituksi vakituiseen toimeen naistentautien- ja synnyttäneiden osastolle. Työ oli ihanan monipuolista, sisältäen työskentelyä gynekologisten potilaiden, raskaana olevien ja synnyttäneiden parissa. Saman työvuoron aikana saatoin hoitaa raskaana olevaa, tuoretta äitiä vauvoineen sekä gynekologisen vaivan vuoksi hoitoon tullutta ikänaista. Myöhemmin pääsin perehtymään myös synnytyssaliin ja tekemään ”sitä oikeaa” kätilön työtä. Sain kohdata naisia elämänkaaren kaikissa vaiheissa: olla läsnä uuden elämän alkaessa ja tukena elämän päättyessä.

Usein kun kerron olevani kätilö oletetaan, että työni on hoitaa synnytyksiä. Tähän viittaa myös kätilölle annettu lisänimi ”lapsenpäästäjä”. Englanninkielen termi midwife – vapaasti suomennettuna ”kanssakulkija” kuvaa mielestäni kätilöyttä paremmin. Kätilö on naisen vierellä kulkija läpi koko elämän, syntymästä kuolemaan saakka. Mitä kaikkea kätilön työ sitten voi olla? Kuten Kätilölehdestä 2/2022 saimme lukea, kätilön työ voi olla kliinisen työn lisäksi yhtä hyvin suunnittelu- kuin myyntityötäkin. Sairaalatyön lisäksi itselläni on kokemusta työskentelystä järjestöpuolella erityistä tukea tarvitsevien vauvaperheiden parissa sekä vauvaperheille suunnatun chatin päivystäjänä. Nykyisessä työssäni terveydenhoitajana ja univalmentajana olen päässyt hyödyntämään kätilön ammattitaitoa monipuolisesti ohjaus- ja neuvontatyössä. Ei ole mitenkään tavatonta, että unettomuuden vuoksi hoitoon tulleella saattaa taustalla olla haasteita parisuhteessa, seksuaalista kaltoinkohtelua, vaikeita raskaus- tai synnytyskokemuksia tai vaihdevuosioireilua. Usein näiden asioiden läpikäyminen ja asiakkaan kuulluksi tuleminen on merkittävää unettomuuden hoidon kannalta.

Mikä siis on kätilön paikka? Lähdön hetkellä sain joltakin vanhemmalta ja viisaammalta ohjeeksi: ”kätilönä pärjäät missä tahansa (työssä)”. Kokemuksellani voin todeta, että tämä todella on totta. Kätilön koulutus antaa vahvan perustan niin kliiniselle osaamiselle kuin vuorovaikutustaidoillekin. Kätilön paikka on siellä, missä kohdataan ihmisiä. Missä ollaan ihmisenä ihmisille.

Sanna Kokkoniemi

kätilö, terveydenhoitaja, seksuaalineuvojaopiskelija