Kohti unelmia

Olin 18-vuotias tuore ylioppilas päättäessäni, että minusta tulee kätilö. Ajatus kirkastui kesken lastensairaanhoito-opiston pääsykoetta. Ymmärsin, että kätilötyö ja sen myötä naisen eri elämän vaiheissa kanssakulkeminen on se, mitä haluan tehdä. Pääsin vielä saman vuoden syksynä aloittamaan kätilöopinnot, ja sillä tiellä olen edelleen 23 vuotta myöhemmin: unelmieni ammatissa.

Kätilön urani aloitin Suomen lamavuosien aikana Englannista, jossa työskentelin synnytyssalissa ja raskaana olevien ja synnyttäneiden osastolla. Kokemuksen kartuttua pääsin myös kotikätilöksi.  Sittemmin olen työskennellyt pätkän naistentaudeilla sekä reilun vuoden ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolassa. Enin osa työkokemuksestani on kertynyt raskaana olevien naisten, synnyttäjien ja synnyttäneiden perheiden hoidosta.

Kätilöopiskelijana Englannissa vuonna 1996

Muutama vuosi sitten kaipasin uutta perspektiiviä ja välineitä kohdata työelämän muutoksia, joten päädyin toteuttamaan unelmaani yliopisto-opinoista. Valmistuin viime syksynä terveystieteiden maisteriksi. Opintojen myötä työurallani koitti mahdollisuus toimia apulaisosastonhoitajana synnytyssalissa.

Nyt on suunta kohti tulevaa Kätilöliiton puheenjohtajana. Toivon, että tänä vuonna 103:n vuoden ikään tuleva liittomme pysyy voimissaan ja äänensä kantavana. Toivon meidän liittona yhdistävän kätilöitä ja tarjoavan varteenotettavaa ammatillista tukea sekä osallistuvan aktiivisesti ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamiseen. Jatkamme myös laadukkaiden koulutuksien järjestämistä ja jäseniensä näköisen lehden julkaisua.

Millaisia unelmia sinulla on? Jos saisit päättää, millaista olisi unelmiesi kätilötyö? Ja millainen olisi unelmiesi Kätilöliitto? Kerro minulle ja liiton hallitukselle toiveista, unelmistasi ja kehitysideoista sekä ehdota ratkaisuja, jotka voisivat edesauttaa niiden saavuttamista. Tehdään yhdessä töitä kätilötyön eteen!

Yhteyksiin,

Päivi Oinonen