Miksi minulle on tärkeätä kuulua Kätilöliittoon ja paikalliseen kätilöyhdistykseen?

Blogisarjaa kätilöyhdistyksistä jatkaa seuraavaksi Kaakkois-Suomen Kätilöyhdistys ry.

Blogikirjoituksen ovat laatineen Kaakon Kätilöiden pj Niina sekä yhdistyksen hallitusjäsenet Hannamari ja Satu.

Kätilöliiton puheenjohtaja jakoi sosiaalisen median kätilöryhmässä huhtikuun puolessa välissä tiedon, että Suomessa on lähemmäs 10 000 koulutettua kätilöä. Näistä Kätilöliittoon kuuluu vain reilut 3000 kätilöä! Sähköiseen jäsenmaksuun siirtymisen myötä, ja ehkä osittain myös koronapandemian aiheuttaman yleisen pysähtyneisyyden vuoksi, on tuostakin määrästä tippunut lähes kolmannes pois. Some keskustelua seuratessa osa syystä löytyy sähköisen jäsenmaksun aiheuttamista haasteista, kun työpaikkojen palomuurit estävät laskun perille pääsyn tai sähköpostin luokitellessa laskun tarjoukseksi tai piilottamalla sen muuten johonkin muuhun kansioon kuin saapuneisiin.

Mutta pelkän sähköisen laskun syyksi ei jäsenmäärän laskua voi laittaa. Tiedämme sen, että osa työkavereistamme ei kuulu yhdistykseen ja Liittoon muista syistä. Noita syitä ovat muun muassa se, että ollaan pettyneitä palkkaan tai työoloihin. Ammattilehti ei tarjoa jäsentä itseään kiinnostavia artikkeleita tai koulutukset eivät palvele omaa työnkuvaa. Koulutuksiin on hankala päästä työnantajan maksamana eikä omaa palkkaa haluta käyttää ammattiminän kehittämiseen. Yhdistystasolla paikallistoimintaa  ei ole pystytty juurikaan järjestämään koronavuonna ja se on osaltaan vaikuttanut siihen, ettei jäsenyyttä koeta tarpeelliseksi.

Itse aktiivisina yhdistystoiminnassa mukana olevina haluamme jakaa teille omat kokemuksemme siitä, miksi me kuulumme ja haluamme jatkossakin kuulua itsenäiseen Kätilöliittoon ja sen paikallisyhdistykseen:

Kätilöliitto on ollut kiinteä osa elämääni jo yli 20 vuoden ajan. Sitä ennen jo opiskelijajäsenenä pääsin tutustumaan heimooni Liiton kautta. Kätilöyhdistys on kertaalleen matkan aikana vaihtunut, mutta paljon on ihania ystäviä ja tuttuja tullut näiden vuosikymmenten aikana.

Liitto on antanut upeita mahdollisuuksia osallistua erilaisiin kongresseihin stipendien avustuksella. Se on mahtava hyöty nähdä kansainvälistä kätilöheimoa ja saada aivan uusia ulottuvuuksia. Liiton apurahojen ja stipendien haku on tehty niin helpoksi, että se on kaikkien jäsenten tavoitettavissa.

Myös yhdistyksen hallituksessa pitkään olleena olen päässyt tutustumaan yhdistyksen mahdollisuuteen hakea Liiton avustusta erilaisiin jäsentapahtumiin. Yhdistyksen kautta olemme tehneet monta hienoa matkaa ja tapahtumaa! Ikimuistoisia!

Liiton järjestämät koulutukset ovat kautta vuosien olleet loistavaa ja tasokasta ammatillista kouluttautumista. Liiton hallituksessa mukana olleena koulutukset ovat olleet lähellä ja on ollut ilo huomata, miten monet jäsenet ovat niihin päässeet osallistumaan. Mikään muu taho ei järjestä maassamme juuri meille spesifioitua koulutusta. Ja yhteisen heimon tapaamiset näissä on olleet upeita!

Kätilölehti. Mikä jäsenetu! Ja miten upeaksi se onkaan muuttunut tässä vuosien varrella. Vuodesta 1994 lähtien jokaisen numeron tarkkaan lukeneena, voin tällä hetkellä todeta ylpeänä, että kyllä meillä on hieno jäsenlehti!

Me yhdessä olemme Kätilöliitto! Ylpeästi Kätilöliiton jäsen ja Kaakon Kätilöiden pj Niina.

Toivoisin kätilöiden ymmärtävän, ettei Kätilöliitto vastaa kätilöiden palkka- tai työoloneuvotteluista. Nuo asiat kuuluvat ammattijärjestölle eli Tehylle. Itse koen, että jokainen jäsen on omalta osaltaan vastuussa siitä, että lehti, liitto ja yhdistys ovat houkuttelevia ja tarjoavat sitä, mitä jäsenet kaipaavat. Jaloilla äänestämisen sijaan rakentava palaute ja kehitysideat olisivat jatkon kannalta parempi vaihtoehto. Aktiivisten toimijoiden olisi helpompaa kehittää toimintaa toivottuun suuntaan, jos nuo toiveet tuotaisiin esiin. Liiton ja paikallisyhdistyksen toiminnasta paljon saaneena lähdin itse toimintaan aktiivisemmin mukaan, jotta vastavuoroisesti antaisin edes oman työpanokseni käytettäväksi.

Jo opiskelujen aikana minuun istutettiin vahva ylpeys siitä, että olen kätilö ja kuuluminen Kätilöliittoon on ollut tärkeä osa minun kätilöyttäni heti alusta asti. Kätilöliiton jäsenmaksua maksamalla olen ollut oikeutettu hakemaan ja saamaan stipendit, jotka ovat mahdollistaneet hakeutumaan koulutukseen silloin, kun muutoin se ei olisi ollut mahdollista. Nopealla laskuopilla noiden kahden stipendin vuoksi olen maksanut vuosien aikana vähemmän jäsenmaksuja kuin mitä Kätilöliitto on minulle antanut takaisin. Harmi, että vain harvat käyttävät noita stipendejä hyväkseen. Oma paikallisyhdistykseni on lisäksi siinä onnellisessa asemassa, että myös se pystyy omalta osaltaan myöntämään rahallista tukea kätilötyön koulutuksiin, jos sitä vain muistaa hakea. Kaikki tämä, ja paljon muuta, vain take away kahvin hinnalla viikossa.

Sekä Kätilöliitto että paikallisyhdistys ovat tarjonneet koulutusten ja erilaisten tapahtumien yhteydessä mahdollisuuden tutustua ja ystävystyä samanhenkisten ihmisten kanssa, mikä antaa suuresti tukea omassa työssäni. Harva “maallikko” ymmärtää täysin sitä, kuinka työssä kohdattuja rankempiakin tilanteita voidaan käsitellä mustaakin mustemmalla huumorilla.

Vaikka kaikki Liiton tai yhdistyksen koulutukset  ja tapahtumat sekä lehden jutut eivät aina kosketa juuri minua ja minun työtäni, haluan siitä huolimatta kuulua siihen ainoaan järjestöön, joka ajaa kätilöiden asiaa. Haluan myös osoittaa tukeni Liitolle ja yhdistykselle myös silloin, kun toimintaa joudutaan supistamaan maailmanlaajuisen pandemian aikana. En vain silloin, kun niillä menee hyvin ja niillä on tarjota minulle jotain itseäni kiinnostavaa. Eivät nekään pudota minua kyydistä silloin, kun oma aktiivisuuteni on hetkellisesti heikompi. Aina on ollut kaveri, joka on ottanut koppia hommista, jos itse ei juuri ole pystynyt.

Hannamari, ylpeä Kätilöliiton jäsen vuodesta 2007

Kätilöliittoon kuuluminen ja paikallistoiminnassa mukana oleminen ovat tarjonneet minulle lisäväylän hioa yhteenkuuluvuutta sekä ammattitaitoani monin eri tavoin.  Liittoon kuuluminen sekä paikallistoiminnassa mukana oleminen ovat siis tärkeä osa omaa ammatti-identiteettiäni!

Kätilöyhdistyksen toimintaan tutustuin jo opiskeluaikana päästessäni mukaan yhdistyksen ikimuistoiselle reissulle. Se oli tuolloin nuorelle kätilönalulle tärkeä ja kollegiaalisuuteen tukeva juttu sekä tuntuihan se todella etuoikeutetulta kuulua tähän mahtavaan kätilöporukkaan jo opiskeluaikana! Tämä lisäsi vain kiinnostusta entisestään Kätilöliiton sekä paikallisyhdistyksen toimintaa kohtaan.

Nyt valmistuneena kätilönä olen ollut monessa Kätilöliiton sekä yhdistyksen järjestämässä koulutuksessa ja sieltä on monien eri oppien lisäksi tullut rikkauksia uusien sekä myös vanhojen tuttujen tapaamisella. Onpa sieltä tarttunut myös uusia yhteistyötahoja matkaan sekä Kätilöliiton toimijat tulleet tutummiksi kun heitä on siellä tavannut. Minulle on erityisen tärkeää saada ajanhermolla olevaa koulutusta ja täten pysyä ammattitaitoisena vuodesta toiseen koska monet asiat muuttuvat hyvin nopeasti nykymaailmassa. On virkistävää kuulla uusista jutuista ja tulevista tuulista mutta muistella myös menneitä aikoja!

Olen myös huomannut, että ei-kätilö -tuttavani ovat ihailleet sitä miten aktiivista sekä kehittävää toimintaa liittomme järjestää ja olenkin siitä ollut hyvin ylpeä! Kätilöt ovat kuitenkin hyvin arvostettu ammattiryhmä Suomessa ja toivoisin, että Liiton sekä paikallistoiminnan avulla voisimme pitää asemamme entistä tukevammin ollen naisten sekä perheiden tukijoina näissä maailman muuttuvissa tuulissa.

Itse ajattelen, että maksamalla liiton jäsenmaksun vuosittain tuen koko kätilökunnan mahdollisuutta kehittää itseään sekä olla mukana jossain joka on suunnattu vain meille! Emmehän päästä tätä käsistämme?

Yhdessä tekien ja ollen olemme enemmän!

Kätilöliiton ja Kaakon kätilöyhdistyksen jäsen, Satu

Kaakkois-Suomen Kätilöyhdistys ry