Sosiaalisen median muuttuva maailma

Kätilöliitossa on pyritty pysymään someaallon yläpuolella. Välillä tuntuu Snapchat, Jodel ja Tiktok-hurrikaanien iskevän turvalliseen Facebook, Instagram ja Twitter todellisuuteen.

Somessa on oltava näkyvillä tasaisella sykkeellä, jatkuvalla syötteellä. Tähän auttaa suunnitelmallisuus ja tiimityö. Kuitenkin tietylle mukavuus- ja kivikautisuusajalle jämähtäneenä mummona (lähipiirin teinien suusta lainattua, liikanimi tienattu ‘muka hauskoilla’ somepäivityksillä), on haastetta keksiä Reelsejä Instaan, iskeviä tarinoita hyvällä sykkeellä ja osuvilla kuvilla sekä teksteillä, livelähetysten keksimistä, kun sitä juttua ei sitten lähekään iskemään tulille… Ajankohtaisiin aiheisiin tulisi tarttua heti eikä huomenna. Saatavilla olisi hyvä olla 24/7 eikä sitten, kun itsellä on siihen sopiva hetki.

Päivityksiä tehtäessä pidetään kuitenkin kirkkaana mielessä Kätilöliiton ja kätilöiden missio – seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntijuus. Otamme somen kautta kantaa päivän polttaviin asioihin, viestimme jäsenille, tuomme yhdistyksiä esille, kerromme tehdystä yhteistyöstä, infoamme koulutuksista. Ammatillis-aattellisen järjestön ei tarvitsekaan mielestämme taipua kaikkiin somen kiemuroihin –  sneak peek kuvailuihin, unboxing videoihin..

Mitä somen tulevaisuus tuokaan tullessaan? Juuri, kun Facebook ja Instagram tuntuvat olevan hallussa, nuoriso kertoo niiden kuuluvan dinosauruksille. Milleniaalisukupolvi pyörittelee silmiään tätien tekemille päivityksille ja käyttämille kanaville. Kätilöliiton somettaminen menee ennen kaikkea informatiivisuus ja oikean tiedon välitys edellä. Pieni pilke silmäkulmassa läikähtää myös päivitysten lomasta. Aallonharja matkustaa jossain näiden somevastaavien tavoittamattomissa. Mutta kätilöasenteella ja oman näkösesti!

Blogin kirjoittivat Suomen Kätilöliiton hallituksen somevastaavat Hannamari Niemelä ja Liisa Järvinen – tädit, jotka rokkaa Facebookissa, vähän vielä sekoilee Instagramissa ja antaa puheenjohtaja Katriinan hoitaa vakavasti otettavamman Twitterin.