Naistenpäivänä 2024

Tällä viikolla Ranskassa äänestettiin aborttioikeuden kirjaamisesta perustuslakiin. Parlamentti hyväksyi lakiesityksen selkeällä äänienemmistöllä 780–72. Kirjauksen myötä perustuslaki takaa suojan raskauden keskeyttämiselle. Samalla Ranskasta tuli edelläkävijä maailmassa: mikään muu maa ei tähän saakka ole aborttioikeutta perustuslakiinsa kirjannut

Kätilöliittoon tieto äänestystuloksesta tuli lähes reaaliajassa. Saimme kansainvälisten kanaviemme kautta videoita kollegalta, joka oli Eiffel-tornin juurella seuraamassa lähetystä parlamentista. Paikalla olleiden ilo välittyi tänne saakka. Tuntui merkittävältä olla jakamassa hetkeä kollegoiden kanssa, vaikka ei itse ollutkaan paikan päällä

Maanantaina #MyBodyMyChoice, #MonCorpsMonChoix, #AbortoLegal ja #IVGConstitution -tekstit loistivat Eiffel-tornissa kirkkaana ja antoivat toivoa. Konkreettisia päätöksiä naisten oikeuksien, seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja seksuaali- ja ihmisoikeuksien edistämiseksi ja turvaamiseksi tehdään – takapakkien sijaan askelia eteenpäin myös otetaan.

Hyvää naistenpäivää!

Päivi Oinonen

Suomen Kätilöliitto

Helsingin Sanomat. 4.3.24. Parlamentti äänesti: Abortti on jatkossa perustuslaillinen oikeus. Saatavilla: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010271566.html