Raskausseminaari 2024

Kätilöliiton tämän vuoden ensimmäinen koulutus ”Raskausseminaari 2024 – Näkökulmia raskauden kulkuun sikiöseulonnoista aina synnytykseen valmistautumiseen asti” järjestettiin 8.–9. helmikuuta Tampereella.

Koulutuksen kaksi ensimmäistä luentoa käsittelivät sikiöseulontoja. Ensin asiaa pohdittiin etiikan näkökulmasta, ja sen jälkeen aiheena oli seulontamenetelmien kehittyminen ja nykytila eri alueilla. Keskustelussa kävi ilmi, että valitettavan usein odottavan perheen tiedonsaanti ja ymmärrys seulontojen tarkoituksesta ja niihin osallistumisesta saattaa jäädä puutteelliseksi. Eri alueiden toimintatapoihin toivottiin yhtenäistämistä ja yhteistä ohjeistusta. On kuitenkin huomioitava, että sikiöseulontojen järjestäminen ja tiedonanto on hyvinvointialueiden vastuulla, eikä siis esimerkiksi Kätilöliitto voi laatia niihin yleistä ohjeistusta.

Sikiöseulontojen jälkeen käsiteltiin toistuvia keskenmenoja, niiden syitä, tutkimista ja perheen tukemista. Toistuvien keskenmenojen jälkeen moni toivoo saavansa tapahtuneelle selkeän syyn, jota voitaisiin täsmällisesti hoitaa. Kuitenkin yli puolessa tapauksista syytä ei saada selville. Selittämättömien keskenmenojen jälkeen on kuitenkin parempi todennäköisyys onnistuneeseen raskauteen, kuin silloin, jos keskenmenoon on löydetty selkeä syy. Oli syy selvillä tai ei, on keskenmeno raskas kokemus, jolloin erityisesti psyykkisellä tuella on suuri merkitys. Järjestöistä esimerkiksi Käpy ry tarjoaa tukea kohtukuoleman tai myöhäisen keskenmenon kohdatessa.

Lounastauon jälkeen aiheena oli sairasta lasta odottavan perheen tukeminen. Tässäkin aiheessa korostui oikean tiedon ja psyykkisen tuen tärkeys. Harvinaiskeskus Norio tarjoaa diagnoosikohtaista vertaistukea, ja lisäksi vertaistuen koordinaattori auttaa tarvittaessa sopivimman tukimuodon löytämisessä. Myös koulutetun vertaistuen ensitukiryhmäistunnot (ETRI) on koettu hyväksi tukimuodoksi sekä kohtukuolematapauksissa että vakavasti sairaan lapsen odotuksessa. ETRI-ryhmiin on mahdollisuus ainakin Turussa ja pääkaupunkiseudulla, mutta vertaisvanhempien löytäminen on haastavaa.

Raskausajan ravitsemusta käsittelevällä luennolla esille tulivat uudet pohjoismaiset ravitsemussuositukset, jotka julkaistiin kesällä 2023. Kokonaisuudessaan suositukset ovat siirtyneet yhä enemmän kasvispainotteiseen ravitsemukseen. Suomessa kansallisten ravitsemussuositusten uudistaminen on tällä hetkellä työn alla ja niiden julkaisuajankohta on suunniteltu loppuvuoteen 2024. Ravitsemuksen jälkeen käsiteltiin raskausajan raudanpuutetta, sen syitä ja hoitoa.

Viimeisen luennon otsikkona oli raskaus ja obesiteetti. Luentodioissa ja muistiinpanoissa oli paljon lukuja: BMI-rajoja, prosentteja, kilogrammoja, lääkeannoksia. Numeroita oleellisempi sisältö oli kuitenkin raskaana olevan yksilöllinen kohtaaminen ja tukeminen.

Luentomuistiinpanoissani esille nousee useammassakin yhteydessä isolla kirjoitettu HYVÄ KOHTAAMINEN, mikä aika hyvin tiivistää yhden kätilötyön olennaisimmista asioista. Vaikka odottavien perheiden parissa työskentely on pääosin iloista puuhaa, sisältyy siihen myös surullisia ja vaikeita asioita. On hyvä muistaa, että vaikka omassa työnkuvassa esimerkiksi sikiöpoikkeavuudet tai toistuvat keskenmenot olisivat jokapäiväisiä, on tilanne perheelle ainutkertainen. Yksittäinen työntekijä voi parhaimmillaan omilla sanoillaan ja olemuksellaan tehdä kriisitilanteesta perheelle edes hieman helpomman.

Toiseen koulutuspäivään en itse osallistunut, mutta toivottavasti moni muu sai perjantailtakin uutta oppia ja ideoita. Seuraava lähikoulutus on 25.–26.4. Helsingissä järjestettävä Synnytysseminaari 2024, jossa päästään käsittelemään muun muassa oikeudellisia tilanteita kätilön työssä.

Anni Kumpulainen

kätilö

hallituksen varajäsen

Suomen Kätilöliitto  – Finlands Barnmorskeförbund ry

Tietoa sikiöseulontojen järjestämisestä:

Sosiaali- ja terveysministeriö. Sikiöseulonnat. https://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat

Valtioneuvoston asetus seulonnoista 2011/339. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110339

Tietoa ja ohjeita sairasta lasta odottavien perheiden kanssa työskenteleville:

Harvinaiskeskus Norio. https://www.tukiliitto.fi/harvinaiskeskusnorio/tukea/

Kehitysvammatuki 57 ry. Ensituki. https://www.kvtuki57.fi/tukea-perheille/yksilollinen-tuki/

Tietoa ja ohjeita lapsensa menettäneiden kanssa työskentelevälle:

Käpy lapsikuolemaperheet ry. https://kapy.fi/ammattilaiselle/

Tietoa pohjoismaisista ravitsemussuosituksista sekä kansallisten ravitsemussuositusten uudistamisesta:

Nordic Council of Ministers: Nordic Nutrition Recommendations 2023. Integrating Environmental Aspects.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Terveyttä ruoasta -suomalaiset ravitsemussuositukset uudistettavana 2023–24. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/vrn/kansallisten-ravitsemussuositusten-uudistaminen-2023-24/