Kun aika on…

Vuoden vaihteessa Suomen Kätilöliiton hallituksessa tapahtui henkilövaihdoksia. Tässä ajatuksia osalta hallituskautensa päättäviltä kätilöiltä:

Olen ollut Kätilöliiton hallituksessa kaksi kertaa; reilu vuosikymmen sitten yhden kolmivuotiskauden varsinaisena jäsenenä, ja nyt päättyvän kauden varajäsenenä. Kätilöliiton hallituksessa työskentely on antanut mahtavan aitiopaikan seurata suomalaista kätilötyötä, sekä mahdollisuuden ensimmäisten joukossa kuulla kansainväliset terveiset.

Kätilöliitolta pyydetään paljon virallisia lausuntoja ja kommentteja liittyen SOTE-alaan tai yhteiskunnallisiin asioihin. Opiskelijan harjoittelukorvaukset, paperittomien oikeus hoitoon, tyttöjen sukuelinten silpomisen kriminalisointi. Lääkkeenmääräämis koulutus, laki raskaudenkeskeytyksestä, laki sukupuolen vahvistamisesta, muutamia mainitakseni. Usein näitä tehdään yhteistyössä Tehyn kanssa. Myös media on kiinnostunut Kätilöliiton näkemyksistä, yleisimmin nämä kysymykset liittyvät raskauteen ja synnytykseen, mutta liittona pyrimme aktiivisesti tuomaan esille myös kätilötyön muihin osaamisalueisiin liittyviä kysymyksiä.

Kätilöliiton hallitustyöskentely on paljon myös hyvin arkisten, ulospäin näkymättömien asioiden hoitamista. Kätilöliitto omistaa kaksi asuntoa, ja luonnollisesti omaisuutta hoidetaan huolellisesti. Toisinaan hallituksen tehtävänä on päättää, tehdäänkö asuntoon pintaremonttia tai vaihdetaanko oveen lukko. Maksetaanko kattoremonttilaina kerralla pois vai lisätäänkö vastikkeeseen. Entä kuka hoitaa Kätilölehden ilmoitusmyynnin, missä lehti painetaan ja kuka on päätoimittaja. Hallituksen sisällä jokaisella on oma vastuualueensa, ja pakko myöntää, että esim sometiimiläiset tekevät varmasti moninkertaisen työn verrattuna johonkin toiseen.

Totta kai Liiton hallituksessa mukana olo on tuonut elämääni myös mahtavia ihmisiä! Sellaista koulutusta tai kokousta ei olekaan, missä ei tapaisi vuosien varrelta Liiton toiminnasta tuttuja kasvoja, eri puolilta Suomea. Muutamista olen saanut myös ystäviä.

Minulle työskentely Kätilöliiton hallituksessa merkitsee kuitenkin eniten mahdollisuutta vaikuttaa. Vaikka yhden kätilön, tai pienen liiton ääni on voi tuntua pieneltä, sillä on merkitystä. Sillä on mahdollisuus vaikuttaa päätöksiin kätilökoulutuksesta. Mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten naisille ja perheille tärkeät asiat huomioidaan lainsäädännössä ja päätöksenteossa. Mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten synnytyskulttuurin muutosta edistetään. Koska itse en edes halua kuvitella tilannetta, jossa kätilötyön ja kätilöiden asiakkaiden kannalta merkittävistä asioista päätettäessä mukana ei olisi kätilöt, minulle Kätilöliiton hallituksessa työskentely on merkinnyt mahdollisuutta vaikuttaa siihen, että myös tulevaisuudessa meillä on Kätilöliitto.
– Minna Bergman –

Miksi lopetin Kätilöliiton hallituksessa?

Minulla oli kunnia olla Kätilöliiton hallituksen varajäsen kaksi vuotta. Sydämeni ajoi minut kätilöksi ja moniin luottamustehtäviini. Hallitus työskentely oli antoisaa ja opettavaista ja voin suositella hallitustyöskentelyä sydämellisesti ihan kaikille Kätilöliiton jäsenille. Päivi Oinonen on omistautuva ja ahkera puheenjohtaja ja hallituksessa on asiantuntevia kätilöitä ympäri Suomen. Suuri kiitos heille yhteisistä vuosista! En asettunut ehdolle hallitusvaaliin sillä itseltäni loppuivat vuorokaudesta tunnit ja jouduin tekemään valintoja luottamustehtävistäni. Jatkan Uudenmaan kätilöyhdistyksen puheenjohtajana ja aloitan tammikuussa 2024 tehyläisenä pääluottamusmiehenä naistentautien ja synnytysten tulosyksikössä.

Kätilöys ja Kätilöliitto on iso osa identiteettiäni. Kätilöliitto kehittää ammattitaitoamme ja vaikuttaa asiantuntemuksellaan mm. lainsäädäntöön. Kätilöliiton avulla suomalaiset kätilöt saavat äänensä kuuluviin kansallisesti ja kansainvälisesti. Vaikka ei enää tekisi kätilön töitä, on aina sydämeltään kätilö ja Kätilöliiton arvostettu jäsen. Kätilöt ja yhteiskunta tarvitsee Kätilöliittoa ja kätilöyhdistyksiä sekä tehyläistä edunvalvontaa. Yksi lempilauseistani on: Yksin voi pyytää mutta yhdessä voi vaatia. Kätilöliitto edustaa minulle nyt ja aina rakasta heimoani, yhteistyötä ja asiantuntijuutta.

”Ammattisisarusteni kanssa tahdon minä pitää ystävällistä ja rauhallista kanssa käymistä ja tarvittaessa auttaa heitä hyvillä neuvoilla ja kernaalla avulla. Jos yksi tai useampi kätilö tuodaan sinne, mihin minä olen kutsuttu, tahdon minä ystävällisesti ja hyvässä suosiossa neuvotella heidän kanssaan ja sitä harrastaa, josta tuskanalaiselle voisi olla parhain apu.”
– Eeva Hiila –

Viimeiset kuusi vuotta olen ollut mukana Suomen Kätilöliiton hallituksessa, kaksi ensimmäistä vuotta varajäsenenä ja neljä viimeisintä varsinaisena hallituksen jäsenenä. Palo päästä näkemään ja vaikuttamaan kätilöiden asioihin ajoi minut hakeutumaan ehdokkaaksi hallitukseen. Enpä tullessani valituksi tiennyt millaisiin muutospyörteisiin päädyn ja kuinka paljon kokemuksia elämän selkäreppuun tästä kaikesta tulee kertymään.

Olen päässyt toimimaan hallituksessa kolmen eri puheenjohtajan johtaessa Kätilöliiton toimintaa, samoin hallituksessa olevat jäsenet ovat vaihtuneet vuosien aikana. Erilaisuus on todellista rikkautta. Vaikka toimintatavat ovat väistämättä vaihdelleet jonkin verran, on se tuonut lisämaustetta hallituksessa toimimiseen. Pohjoisesta tulevana ja pienen kätilöyhdistyksen edustajana on ollut hienoa päästä keskustelemaan ja vertailemaan työelämässä tapahtuvia käänteitä ja toimintoja kollegojen kanssa. Koen, että oma ajatusmaailma on tästä rikastunut entisestään.

Kätilöliiton hallituksessa on alettu ottamaan myös hallituksen varajäsenet yhä enemmän mukaan toimintaan, jotta heilläkin on mahdollisuus pysyä kartalla Kätilöliiton toiminnasta ja ajankohtaisista asioista. Tämä on ollut erittäin tarpeellista ja toivon, että tämän vaalimista jatketaan. Tällöin hallituksen jäsenen estyessä esimerkiksi osallistumasta hallituksen kokoukseen, pystyy varajäsen helpommin toimimaan kokouksessa päätösvaltaisena jäsenenä.

Hallitusvuosiini mahtui myös koronapandemia ja Ukrainan sota, jotka molemmat osaltaan vaikuttivat hallituksen ja Kätilöliiton toimintaan. Vuosina 2020 ja 2021 suurin osa hallituksen kokouksista pidettiin etäkokouksina. Tämä säästää kustannuksia ja kauempaa tulevien aikaa, kun ei

tarvitse matkustaa kokoukseen. Etäkokoukset mahdollistivat osallistumisen omasta kotoa, mutta myös hallitustovereihin tutustuminen ja tutuksi tuleminen oli haasteellisempaa.

Pääsin olemaan monipuolisesti Kätilöliiton eri osa-alueissa mukana. Päivitin sosiaalista mediaa ja web-sivuja ja valmistelin stipendiä tai apurahaa hakeneiden hakemukset hallituksen kokouksiin. Sosiaalisen median ja web-sivujen päivittäminen voi tapahtua hyvinkin nopealla aikajänteellä ja pari vuotta sitten siihen lisättiin vastuualueen hoitajaksi myös toinen hallituksen jäsen, joka helpotti merkittävästi töiden jakamista.

Suosittelen jokaiselle kollegalle Kätilöliiton hallitukseen hakeutumista. Pääset tutustumaan kollegoihin ympäri Suomen, ideoimaan ja kehittämään Kätilöliiton toimintaa, lausumaan, ottamaan kantaa, viestimään kollegoille, yhteistyökumppaneille, perheille, tuleville kollegoille. Koen, että olen ollut osa arvokasta ja merkityksellisestä kokonaisuutta ja vuosikymmenien kätilöiden jatkumoa. Pidetään yhdessä huoli, että meillä on jatkossakin Suomen Kätilöliitto, johon kätilöt haluavat kuulua.
– Liisa Karvonen –

Minna Bergman