OmaTahto2020

Olemme tottuneet ajattelemaan, että Suomessa raskaudenkeskeytys on ongelmatonta saada ja niitä tehdään vähän. Asian on ajateltu olevan hyvällä mallilla. Tosiasiassa Suomen raskaudenkeskeytyslainsäädäntö on kuitenkin Euroopan tiukimpia ja terveydenhuollon resursseja kuormittava. Nykykäytäntö ei myöskään kunnioita keskeytystä hakevan itsemääräämisoikeutta.

Suomen raskaudenkeskeytystilastot ovat kansainvälisessä vertailussa hyvät. Meillä keskeytyksiä tehdään vähän. Suurimmat ryhmät ovat nuoret aikuiset sekä synnyttäneet. Laskevat luvut ovat sekä 15-19 vuotiailla että 20-24 vuotiailla, vähiten laskua on 25-29 vuotiailla. Niillä henkilöillä, joilla edellinen raskaus on päättynyt synnytykseen tai keskeytykseen, pysyvät keskeytysluvut muuttumattomina.

Syitä tilanteeseen pitänee tällöin hakea raskaudenehkäisypalvelujen toimimattomuudesta tai riittämättömästä saatavuudesta.

Aina kutenkaan ehkäisymahdollisuuksien lisääminen ei auta. Keskeytyksiä tullaan tekemään ja mahdollisuutta siihen tarvitsemaan aina. Mikään ehkäisy ei ole täysin varma, elämään voi tulla muutoksia, joiden seurauksena alun perin toivottua raskautta voi olla mahdotonta jatkaa. Meidän kätilöiden tehtävä ei ole arvioida asiaa asiakkaan puolesta, vaan tukea häntä päätöksessä. Jokaisella naisella täytyy olla itsemääräämisoikeus ja jokaisen lapsen täytyy saada syntyä toivottuna.

Siksi Suomen Kätilöliitto on mukana Naisasialiitto Unionin koordinoimassa OmaTahto 2020- hankkeessa. Tavoite on vauhdittaa raskaudenkeskeytyslain uudistamiset keräämällä aloitteeseen 50 000 allekirjoitusta.

Suomen raskaudenkeskeytyslaki vuodelta 1970 on vanhentunut ja raskauden keskeytystä ja terveydenhuoltojärjestelmää turhaan kuormittava. Edellisen kerran lakia uudistettaessa oli pelko ihmisten seksuaalimoraalin rappeutumista. Kansalaisten seksuaalisuuden hallinta ei ole enää nykypäivää.

OmaTahto2020 kampanjassa kolme keskeistä painopistettä ovat:

• Raskaudenkeskeytyksen hakijan itsemääräämisoikeus on saatava mukaan lakiin.
  • Kahden lääkärin lausunnosta on päästävä eroon.
  • Nykylaki kuormittaa resursseja ja ihmistä.  Lain uudistamisen jälkeen keskeytyksen tekeminen olisi mahdollista muissakin kuin synnytyssairaaloissa.

Sen sijaan, että moralisoimme, meidän on järjestettävä palvelut asiakaslähtöiseksi.

Keskeytysten tekeminen voidaan siirtää ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvoloihin, joissa toimii kätilöitä. Toimenpide tehdään pääsääntöisesti lääkkeellisesti, joten sairaalapalveluja ei tarvita.
Raskauden toteaminen ja -keston määrittäminen on tarkentunut ja aikaistunut, jolloin aikaviiveitä ei tule ja lääkkeellinen keskeytys on lähes aina mahdollinen.

Oikeus saada raskaudenkeskeytys on seksuaali- ja ihmisoikeus, samoin kuin on oikeus saada raskaudenehkäisyä ja seksuaalikasvatusta.

Ollaan naisten tukena – niin kuin kätilöt ovat aina olleet.

Sosiaalisessa mediassa voit seurata kampanjaa @omatahto ja tukea kampanjaa käyttämällä tunnistetta #OmaTahto2020

Kansalaisaloitteen pääset allekirjoittamaan tästä.

Blogitekstin on kirjoittanut Kätilöliiton hallituksen puheenjohtaja Katriina