Uuden edessä, oma yritys

Me, kolme kätilöä parhaassa keski-iän myllerryksessä. Sairaalakätilön vuorotöitä takana yhteensä noin kuusikymmentä vuotta. Nyt pysähtyminen oman työuran edessä, mitä on takana sekä mitä ja kuinka monta työvuotta vielä edessä. Vuorotyö alkaa jo tuntua ja näkyä sekä kehossa että mielessä.

Maaliskuussa 2020 Suomi laitettiin kiinni koronan vuoksi. Synnytyssairaalassa ja julkisella puolella äitiyspalveluita karsittiin ja vain tärkeimmät turvattiin. Erityisesti synnytysvalmennusten sekä synnytyspelkopoliklinikoiden puute alkoi näkyä synnyttäjien valmistautumisessa synnytykseen, mikä luonnollisesti heijastui ja näkyy edelleenkin synnyttäjien lisääntyneenä tuen tarpeena. Kätilön huoli heräsi. Lähtökohtaisesti, jo ennen sulkutoimiakin, sairaanhoitopiirimme alueella neuvoloiden tarjoama synnytysvalmennus on ollut kirjavaa ja synnyttäjät ovat olleet sen vuoksi eriarvoisessa asemassa.

Kätilön oman jaksamisen sekä koronan aiheuttamien sulkujen vuoksi, kolmen kätilön mielessä heräsi ajatus toisenlaisesta tavasta tehdä kätilön työtä. Perustetaan oma yritys! Nopeasti tiesimme millaisia palveluita haluamme tarjota. Samankaltaisia yksityisen kätilön tarjoamia palveluita ei vielä Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella juurikaan perustamishetkellä ollut. Synnytysikäiset naiset ovat nykyään hyvin tietoisia itsestään ja kehostaan sekä toiveistaan ja tarpeistaan raskaus-, synnytys- sekä pikkuvauva-aikana. Toisaalta taas korostuu myös tiedostamattomuus tai jopa välinpitämättömyys tämän suuren ja mullistavan elämäntapahtuman edessä. Tämä ’välinpitämättömyys’ synnytystä kohtaan turhauttaa pientä kätilöä synnyttävän perheen puolesta, varmasti kaikki kätilöt ovat joskus huokailleet tämän asian edessä. Yrityksessämme haluamme tukea ja ohjata tarjoamalla heille oikeaa ja ajantasaista tietoa sekä kiireetöntä kätilön kohtaamista.

Mitä yrityksen perustamiseen tarvitaan? Rahaa! No sitä ei ole, mutta perustetaan silti! Pelottavaa ja niin innostavaa. Tutkimme muiden yksityisiä kätilöpalveluita tarjoavien yritysten nettisivuja ja somea. Kysyttiin neuvoa kanssakätilöiltä. Palaveerattiin kahvikupin sekä viinilasin ääressä. Leijuttiin pilvissä ja välillä pudottiin alas rytinällä. Alussa oli selvää, että haluamme toimitilat Piirille, Törnävälle, kulttuurihistoriallisesti arvokkaalle alueelle, missä on toiminut tähän päivään saakka mielisairaala. Ennen vanhaan kaikki tiesivät mistä on kyse kun joku ”joutui Törnävälle”.

Otimme yhteyttä yrityspalveluun, josta saimme korvaamattomia ilmaisia neuvoja. Toiminimi vai osakeyhtiö? Päädyimme osakeyhtiöön. Seinäjoen Uusyrityskeskus antoi myös korvaamatonta apua monien lomakkeiden sekä käytännön toimien kanssa. Luvat tarvittiin AVI:lta, ja niitä kaavakkeita täytettiin kolme kuukautta, sillä kaavakkeet tulivat bumerangina takaisin ainakin sata kertaa. Seinäjoen terveyskeskuksen johtava ylilääkäri kävi tarkistamassa toimitilat. Potilasvakuutus piti hankkia, mutta onneksi Tehy kattaa suurimman osan. Tarvittiin yritykselle nimi ja logo, insta- ja facetili, potilasasiamies, tietosuojavastaava, kirjanpitäjä, oma pankkitili, luottokortti, nettiosoite, sähköpostitili, puhelinliittymä, puhelin, maksupääte. Nettisivut ovat vielä tekeillä. Tämän kaiken keskellä suunnittelimme yrityksen palveluita syvemmin, sisustimme yrityksemme tiloja ja vietimme avajaisia pariinkin kertaan! Samaan aikaan tietysti kävimme palkkatöissä synnytyssalissa ja vietimme vapaa-aikaa ja olimme äitejä ja puolisoita. Kun lähes kaikki pakolliset asiat oli hoidettu ja hyväksytty ja saimme AVI:n luvan ennen juhannusta, alkoi onneksi kesälomat ja hengähdystauko.

Yrityksen perustaminen on ollut valtavan hieno matka ja ammatillinen kasvupyrähdys. Omaan työhön sairaalassa on tullut uusi vivahde ja lisää syvyyttä. Ryhti on parantunut ja energia virtaa.

Elokuun vaihtuessa yrityksemme on aloittanut toimintansa. On ollut mahtava kohdata asiakkaita ihan omissa tiloissa, ihan omalla aikataululla, ihan asiakkaan tarpeista lähtöisin. Ihan ihanaa!

Kati Asumus, Kati Mastosalo ja Minna Rintala
Vaasan läänin kätilöyhdistys