Aborttilainsäädäntö – maailma ennen ja jälkeen Roe vastaan Wade -päätöksen

On kulunut hieman yli vuosi siitä, kun Yhdysvaltojen korkein oikeus kumosi vuodesta 1973 voimassa olleen Roe vastaan Wade -päätöksen. Sen myötä raskaudenkeskeytyksestä säätäminen siirtyi liitovaltiotasolta osavaltioille. Mitä tästä on seurannut? Vuoden aikana neljätoista Yhdysvaltain osavaltioita on kieltänyt abortin ja viisi on rajoittanut sen saamista merkittävästi. Kuudessa osavaltioissa on säädetty aborttikiellosta, jonka toimeenpano on toistaiseksi jäädytetty lain tiukennuksesta aiheutuneiden valitusten käsittelyn ajaksi. Kaikkiaan 25 osavaltioita on säätänyt abortin sallimisesta.

Raskaudenkeskeyttäminen jakaa muutakin maailmaa. Useissa Keski-Amerikan maista abortti on kokonaan kielletty tai sen on sallittua vain hyvin harvoissa tapauksissa. Osassa alueen maita abortti on kielletty myös silloin, kun äidin henki on vaarassa, hän on raiskauksen tai insestin uhri. Naisia voidaan myös syyttää ja tuomita vankilaan abortista heidän joutuessaan keskenmenon vuoksi sairaalahoitoon.

Puolassa aborttilakia tiukennettiin vuonna 2021 ja sen myötä laillisen abortin saaminen on lähes mahdotonta. Abortti on sallittu vain, kun naisen henki tai terveys on vaarassa tai raskaus on saanut alkunsa raiskauksen tai insestin seurauksena. Aiemmin puolaisnaiset hakeutuivat Ukrainaan raskaudenkeskeyttämistä varten. Sodan sytyttyä se ei enää ole mahdollista. Puolaan sotaa paenneet ukrainalaisnaiset eivät ole saaneet raskaudenkeskeytystä. Jos poliisitutkintaa ei ole aloitettu, syyttäjän todistusta tapahtuneesta raiskauksesta ei saa. Samaan aikaan Ukrainassa on pula raskaudenkeskeytyslääkkeistä, joita tarvitaan muun muassa lukuisten naisten jouduttua seksuaalirikoksen uhriksi miehitetyillä alueilla.

Parannuksia aborttilainsäädäntöön on myös saatu. Irlannissa abortti sallittiin viimein vuonna 2018. Islannissa raskaudenkeskeytys on  vuonna 2019 uusitun lain myötä mahdollista saada omaan tahtoon perustuen raskausviikon 22 loppuun saakka. Tällä hetkellä Tanskassa käydään keskustelua aborttilainsäädännön uudistamisesta, abortin perustumisesta naisen omaan tahtoon sekä terveydenhuollon ammattilaisten oikeudesta kieltäytyä tekemästä raskaudenkeskeytystä.

Suomen uusittu aborttilainsäädäntö astui voimaan 1. syyskuuta. Raskaudenkeskeytyksen saa oman tahdon perusteella viikkoon 12 saakka. Muutos on askel kohti seksuaalioikeuksia toteuttavaa lainsäädäntöä. Kuitenkin myös meillä Suomessa on tahoja, jotka pyrkivät rajaamaan ihmis- ja seksuaalioikeuksia. Kevään hallitusneuvottelujen aikana julkiseen keskusteluun nousi ehdotus säätää terveydenhuollon ammattilaisten oikeudesta kieltäytyä tekemästä raskaudenkeskeytystä omantunnon syihin perustuen. Suomen Kätilöliitto otti tähän heti kantaa: Ihmisoikeudet ja seksuaalioikeudet eivät ole omatunnon kysymyksiä. Raskaudenkeskeytys on olennainen osa terveydenhuollon palveluita ja terveydenhuollon ammattilaisten tulee siihen liittyviä palveluita, hoitoa ja tukea tarjota.

Meidän on oltava alati valppaana ja valmiina vaikuttamaan. Naisten oikeuksien, tasa-arvon ja seksuaalioikeuksien edistämiseksi on edelleen tehtävä työtä. Jokainen kätilö on tässä avainasemassa.

Päivi Oinonen

puheenjohtaja

Suomen Kätilöliitto

Lähteet:

STT 1.6.2023. Lääkäriliitto ei näe tarvetta kirjata lakiin terveydenhuoltohenkilöstön oikeutta kieltäytyä abortista. Saatavilla: https://www.ess.fi/uutissuomalainen/5969837

Suomen Kätilöliitto 2.6.2023. Ihmisoikeudet ja seksuaalioikeudet eivät ole omantunnon kysymyksiä. Saatavilla: https://suomenkatiloliitto.fi/ajankohtaista/ihmisoikeudet-ja-seksuaalioikeudet-eivat-ole-omantunnon-kysymyksia/

Tehy 2.6.2023. Kaikilla oikeus turvalliseen aborttiin, ammattilainen ei voi valita asiakkaitaan. Saatavilla: https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehyn-rytkonen-kaikilla-oikeus-turvalliseen-aborttiin-ammattilainen-ei-voi-valita

Yle uutiset 1.7.2023. Aborttia on koko ajan vaikeampi saada Yhdysvalloissa – kartta näyttää kieltäjien ja sallijoiden vyöhykkeet. Saatavilla: https://yle.fi/a/74-20038738