Imetyksen merkitys poikkeuksellisina aikoina

Elämme kovin epävakaata aikaa. Euroopassa soditaan ensimmäistä kertaa yli 70 vuoteen, pandemia on riehunut kohta kaksi vuotta ja lisäksi ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatisi toimia ihan jokaiselta, päättäjistä yksityishenkilöihin.

Nämä kaikki ovat syitä, joiden vuoksi meidän pitäisi juuri nyt panostaa imetyksen edistämiseen.

Imetys on sota-aikana mahdollisesti ainoa tapa ruokkia vauva. Korvikkeiden saatavuus voi kriisiaikana olla rajoitettua tai hankalaa. Lisäksi sähköt voivat olla poikki tai lämmintä, puhdasta vettä ei löydy. Myös hygieniasta voi joutua tinkimään. Näin ollen hankalissa olosuhteissa äidinmaidon saatavuus ja sopiva lämpötila ovat korvaamattoman arvokkaita asioita, ja rintaruokinta tarjoaa mahdollisuuden syöttää vauva murehtimatta likaisista pulloista tai muista astioista.

Koronaviruspandemian kannalta taas imetys on keino suojata vauvaa taudilta. Vauva saa äidinmaidon kautta vastustuskykyä parantavia aineita. Tutkimustieto aiheesta lisääntyy koko ajan, mutta jo nyt on julkaistu joitain tutkimuksia, joiden mukaan äidin vasta-aineet koronavirusta vastaan siirtyisivät rintamaidon mukana. Itse virus taas ei pysty välittymään rintamaidon välityksellä. Korvikkeesta oli pulaa myös pandemian alkuaikoina paikoittain, jolloin ei-imettävillä vanhemmilla oli hätä vauvansa ruokinnasta. Tässä näemme konkreettisesti, että jopa meillä Suomessa tällainen on mahdollista.

Näistä kriiseistä ainoa, josta on tiedetty jo pidempään, on ilmastonmuutos. IPCC julkaisi helmikuussa 2022 tuoreen raportin, jonka mukaan meillä on oikeasti kiire vähentää päästöjämme. Korvikeruokintaan verrattuna imetys on ylivoimaisesti parempi ratkaisu. Lehmänmaidon tuottamiseen tarvitaan enemmän vettä kuin äidinmaidon valmistamiseen. Lisäksi äidinmaitoa ei tarvitse pakata, kuljettaa eikä lämmittää, mikä säästää energiaa. Myös sairauksien ehkäisy on ekologisestikin tärkeää, ja imetys tunnetusti ehkäisee lukuisilta sairauksilta.

Voisi ajatella, että imetys on vanhemman tai perheen oma valinta. On toki, mutta yhteiskunta ja ympäröivät ihmiset muovaavat vanhempien asenteita ja voivat asettaa turhia ennakkoluuloja ja vääriä asenteita raskaana oleville ja pienten lasten vanhemmille.

Siksi meillä, kätilöillä, on tärkeä rooli maailmaa mullistavien asioiden hoidossa.

Piia Äijö

Suomen Kätilöliitto, hallituksen varajäsen