Kätilöt naisten oikeuksien äärellä

Naisten ja tyttöjen oikeudet puhuttavat Suomessa ja globaalisti. Hyvä niin!

Suomessa keskustelua kiihdyttää tulevat kuntavaalit ja maailmalla pelottavat uutiset systemaattisesta liikehdinnästä naisten oikeuksien heikentämiseksi eli niin kutsuttu anti-gender toiminta. Näiden ilmiöiden tunnistaminen yhteiskunnassa on tärkeää ja me kätilöt olemme aitiopaikalla naisten oikeuksien toteutumisen todistajina.

Globaalisti anti-gender toiminta on hyvin rahoitettua virallista lobbaamista, mutta myös epävirallista ja järjestelmällistä disinformaation levittämistä ja populistista mielipiteiden muokkausta. Sen tavoitteena on naisten oikeuksien sekä  seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen vastustaminen. Tähän liittyy myös seksuaali ja sukupuolivähemmistöjen demonisoiminen ja jopa akateemisen sukupuolentutkimuksen tuomitseminen. Taustalla on vanhoillista, patriarkaalista, misogynististä politiikkaa sekä vakaumuksellisia tahoja. Maailmalla ajankohtaisia huolen aiheita tähän liittyen ovat muun muassa aborttioikeuden, raskauden ehkäisyn ja seksuaalikasvatuksen järjestämisen rajoittamiset mm. lakimuutoksin ja katkaisemalla rahoitusta naisten oikeuksia edistäviltä järjestöiltä ja hankkeilta.

Miten tämä näkyy kätilön työssä Suomessa? Minä teen sairaalakätilön työn ohessa seksuaalineuvontaa. Seksuaalineuvojana kohtaan paljon raskaudenkeskeytysasiakkaita jälkitarkastusvaiheessa. Vuosien varrella olen surukseni huomannut, kuinka ajankohtainen poliittinen keskustelu vaikuttaa asiakkaiden jaksamiseen ja selviytymiseen. Juuri nyt naisten oikeuksia kyseenalaistava keskustelu vaikuttaa siihen, että raskaudenkeskeytyspäätökseen liittyy tavallista voimakkaammin syyllisyyden, häpeän ja jopa katumuksen tunteita.

Me kätilöt tiedämme, että keskeytyspäätös ei ole koskaan helppo ja toimenpide itsessään voi olla pelottava ja haastava. Näemme myös sen, että raskaudenkeskeytys voi olla yksilön elämäntilanteessa monesta huonosta vaihtoehdosta se ainoa kohtalaisen hyvä. Ja ennen kaikkea: kätilönä me osaamme kunnioittaa naisen itsemääräämisoikeutta. Me olemme tässä keskeisessä roolissa asiakkaidemme elämässä – kätilön lämmin ja arvostava työote korjaa edes vähän sitä kärsimystä, mitä asiaton ja julma keskustelukulttuuri aiheuttaa. Me kätilöt voimme myös vaikuttaa julkisen keskustelun sävyyn ja naisten oikeuksia koskevaan päätöksentekoon.

Suomen aborttilainsäädäntö on vuodelta 1970. Se on vanhentunut ja vanhoillinen ja kaipaa uudistusta. Sen mukaisesti nainen joutuu anomaan lupaa raskaudenkeskeytykseen ja vieläpä kahdelta erilliseltä lääkäriltä. Lain mukaan siis naisen oma tahto ei ole riittävä peruste keskeytykselle. Tämä on turhaa nöyryyttämistä ja itsemääräämisoikeuden kyseenalaistamista. Lisäksi toimintamalli sisältää resurssien tuhlausta eli turhia kustannuksia. Lainsäädännön korjaaminen ei lisäisi keskeytysten määrää – käytännössä keskeytyksen saa tälläkin hetkellä halutessaan – mutta se järkevöittäisi hoitopolkua sekä asiakkaan että palveluiden järjestäjän näkökulmasta.

Julkisessa keskustelussa kannattaa muistuttaa, että jos raskaudenkeskeytyksiä yhteiskunnassa aidosti halutaan vähentää, ei ratkaisuna ole aborttioikeuden rajoittaminen vaan seksuaali ja lisääntymisterveyden palveluihin panostaminen. Panostetaan seksuaalikasvatukseen, perheneuvontaan, opiskelijaterveydenhuoltoon ja nuorisotyöhön! Ja järjestetään kaikkiin kuntiin maksuton ehkäisy!

Tärkeää on myös muistaa, että kätilönkin näkökulmasta naisten oikeudet ovat paljon muutakin kuin oikeus raskaudenkeskeytykseen. Kannattaa esimerkiksi pysähtyä miettimään erikoisalamme arvostusta sote-palveluiden sisällä. Onko naistentautien ja synnytysten erikoisala teilläkin se ensimmäinen, jonka palveluista ollaan valmiita tinkimään säästöjä tavoiteltaessa tai toimintoja muualle keskitettäessä? Tässä kohtaa me kaikki muistamme viime vuosina lakkautetut ja lakkautusuhan alla kamppailevat synnytysyksiköt. Kainuussakin saamme jatkuvasti todistella olemassaolomme merkitystä, ei vain valtakunnallisesti vaan myös oman soten piirissä. Myös kirurgisten toimenpiteiden keskittämistä suunniteltaessa erva-alueellamme, Kainuun sote pohti ensimmäisenä rintasyöpäleikkauksista luopumista.

Väitän että kätilö on luonnostaan feministi. Naisvaltaisena alana saamme olla taistelemassa eturintamassa palkkatasa-arvon puolesta. Työskentelemme naiseuden äärellä ja ytimessä. Näemme elämän mittaamattoman arvon ja ihmisen yhdenvertaisuuden vastasyntyneen viattomuudessa. Me kätilöt teemme joka päivä työssämme kaikkialla näkyväksi tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden arvoja!

Anne Kemppainen, kätilö ja seksuaalineuvoja

Kainuun Kätilöyhdistys ry