Talkoot kätilövoimin

Yhdistysten blogisarja jatkuu, vuorossa Kanta- ja Päijät-Hämeen kätilöyhdistys

Kanta- ja Päijät-Hämeen kätilöyhdistys toimii talkoohengellä. Mutta mitä on kätilöiden talkoohenki? Synonyymeja talkoille ovat esimerkiksi joukkuehenki, taistelutahto tai yhteishenki. Talkoot ovat Suomessa varsin perinteinen tapa tehdä vapaaehtoistyötä, ilman korvausta, jonkin yhteisen tavoitteen eteen. Joten tässä sitä ollaan. Tekemässä monenlaista kätilötalkoota. Mielikuvat kätilötalkoista voivat kenties liittyä töihin ja siihen, miten työpaikoilla ollaan korona-aikana venytty – tämä kirjoitus ei käsittele niitä talkoita 🙂. Toki voisi siitäkin kirjoittaa, mutta tänään tuntuu, että aika tärkeää on sanottaa kätilöiden yhteishenkeä, jota yhdistystyössä tarvitaan ja varjellaan.  Se yhteishenki on ammattiylpeyttä – pitkän perinteen sisältävää professiota, jossa kätilö on yhteisön tärkeä ja arvostettu jäsen, jolla on kunniatehtävä toimia yhteisössään perheiden terveyttä ja hyvinvointia edistäen ja turvaten

Yhteishengen luomisesta on kirjoitettu lukuisia kirjoja ja sitä on tutkittu esimerkiksi työpaikoilla. Hyvää yhteishenkeä kehotetaan rakentamaan ja vaalimaan ja sitä annetaan monenlaisia ohjeita siitä, miten hyvää yhteishenkeä voi lisätä. Tärkeää yhdistystyössä on, että yhteiselle työskentelylle on luotu struktuuri ja että talkoohengessä työskentely ei kuormita vain muutamaa aktiivista. Hommat on hyvä hoitaa yhdessä ja avoimesti keskustellen. Ja kyllä talkoissa saa ja pitää olla hauskaa.

Kätilönä yhdistystyössä talkoohenki on läsnä monin tavoin, me olemme pieni ja sitkeä yhdistysMeille talkootyö on yhteistä tekemistä, jonka avulla luodaan uskoa siihen, että yhdessä tehty työ kantaa ja kannattelee, opettaa ja tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa. Talkoille tyypillisenä piirteenä monissa talkoita kuvaavissa kertomuksissa nostetaan esille esimerkiksi se, että samoista asioista kiinnostuneet henkilöt kokoontuvat yhteen, tekemään yhdessä. Kätilöt ovat seksuaali– ja lisääntymisterveyden asiantuntijoita ja tämän tärkeän teeman äärelle olemme asettuneet useita kertoja talkoohengessä – keräämällä rahaa, järjestämällä koulutusta tai toimintaa ja osallistumalla erilaisiin tapahtumiin.

Joka joulukuu monien vuosien ajan olemme perinteisesti kokoontuneet yhteen, joulutalkoisiin, leipomaan ja koristelemaan piparitaloja, joita sitten olemme myyneet myyjäisissä. Näiden talojen tuotto on laitettu vähävaraisten perheiden joulumuistamisiin kokonaisuudessaan. Joulukuussa 2020 emme voineet luonnollisesti kokoontua yhteen – joka vuotinen yhteinen pipariperinne on aloittanut jouluvalmistelut monen kätilömme mielessä, se on ollut ihanaa laskeutumista joulun aikaan, omien kollegoiden kesken. Tällaisena aikana, kun taistelemme talkoohengessä ylipäänsä, tämä joka vuotinen leipomisurakka hoitui uudella tavalla. Ja merkittävää se oli edelleen – jokainen itsekseen koristeli piparitaloja myyntiin. Vaikka olimme fyysisesti eri tiloissa, olimme silti yhdessä. Tärkeän asian äärellä. Edistämässä Kanta- ja Päijät-Hämäläisten perheiden hyvinvointia. Tämä on talkootyön syvintä ydintä – tehdä toisten hyväksi, sillä osaamisella ja panoksella joka kulloinkin on käytettävissä.

Kanta-ja Päijät-Hämeen kätilöyhdistyksen hallitus